SylabUZ

Generate PDF for this page

Badania społeczne w praktyce - course description

General information
Course name Badania społeczne w praktyce
Course ID 14.2-WP-SOCD-BSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Lisowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studenta do analizy wybranych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych, identyfikacji i wskazania obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie projektu badawczego, pozwalającego na pogłębienie wiedzy na temat wybranego aspektu funkcjonowania społeczności lokalnych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studenta do planowania działań mających poprawić sytuacje w oparciu o zebrane dane zastane i wywołane (przygotowanie rekomendacji).

Prerequisites

Scope

  1. Analiza funkcjonowania wybranych jednostek terytorialnych, identyfikacja obszarów wymagających interwencji.
  2. Przygotowanie prezentacji przedstawiającej najważniejsze problemy wybranych obszarów.
  3. Wybór i uzasadnienie wagi wybranego obszaru dla funkcjonowania społeczności lokalnej.
  4. Przygotowanie założeń do badania mającego na celu pogłębienie wybranej wcześniej problematyki, wraz
    z uzasadnieniem wyboru konkretnych metod oraz technik badawczych.
  5. Prezentacja projektu badawczego (problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, populacja dobór próby, metody
    i techniki, narzędzia badawcze).
  6. Propozycja działań mających naprawić wcześniej zdiagnozowaną sytuację.
  1. Funkcje praktyczne badań społecznych, przykłady projektów badawczych.
  2. Dostępne źródła danych zastanych, umożliwiające dokonanie analizy problemu
  3. Analiza funkcjonowania wybranych jednostek terytorialnych, identyfikacja obszarów (problemów) wymagających interwencji.
  4. Przygotowanie prezentacji przedstawiającej najważniejsze problemy wybranych obszarów (wybór i uzasadnienie wagi wybranego obszaru dla funkcjonowania społeczności lokalnej).
  5. Przygotowanie założeń do badania mającego na celu pogłębienie wybranej wcześniej problematyki, wraz z uzasadnieniem wyboru konkretnych metod oraz technik badawczych.
  6. Przygotowanie projektu badawczego (problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, populacja dobór próby, metody i techniki, narzędzia badawcze).
  7. Propozycja działań mających naprawić wcześniej zdiagnozowaną sytuację.

Teaching methods

Metoda projektów, prezentacje, dyskusja, praca w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak/nie

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć.

Projekt badawczy– (1) diagnoza dotycząca różnych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych (studenci powinni korzystać z wielu źródeł, powinni zaprezentować analizę, której efektem jest wskazanie obszarów wymagających interwencji). Przygotowanie projektu badawczego (2) mającego dostarczyć pogłębioną wiedzę na temat wybranego obszaru wymagającego interwencji.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny  z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ocen z obydwu projektów.

 

Recommended reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  2. Kalka J. Jak żyje się w województwie lubuskim?, Opinie i Diagnozy nr 11, CBOS, Warszawa 2009.
  3. Janicka K., Leszkowicz-Baczyńska Ż., Leszkowicz-Baczyński J., Lisowski K., Szaban D., Zielińska M., Lubuszanie u progu XXI wieku, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.
  4. Dane zastane pochodzące ze źródeł GUS (www.stat.gov.pl).
  5. Dane urzędowe ze stron gmin i powiatów oraz instytucji takich jak np. urzędy pracy.
  6. Diagnoza społeczna www.diagnoza.com.

Further reading

1.    Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.

2.    Zagórski K., Grzegorz Grzelak, Jałowiecki B., Zróżnicowanie warunków życia . Polskie rodziny i społeczności lokalne, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2009.

3. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2004.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-04-2018 16:32)