SylabUZ

Generate PDF for this page

Qualitative data analysis - course description

General information
Course name Qualitative data analysis
Course ID 14.2-WP-SOCD-ADJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Bazuń
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest pogłębienie, usystematyzowanie i przećwiczenie metod analizy różnorodnych danych jakościowych.

Prerequisites

Scope

  1. Specyfika badań jakościowych – kluczowe terminy i pojęcia.
  2. Rodzaje badań jakościowych – sposoby analizy dyskursu i dokumentów. prowadzenie wywiadów, obserwacja, badania fokusowe, analiza materiałów wizualnych itp.
  3. Porównanie metod badań ilościowych i jakościowych – wskazanie na ich zalety i ograniczenia.
  4. Triangulacja w badaniach społecznych.
  5. Projektowanie badań jakościowych – przedmiot badań, pytania badawcze, hipotezy/tezy, dobór próby, narzędzia badawcze, planowanie realizacji badań, dane i ich przetwarzanie, tworzenie klucza kategoryzacyjnego itp.
  6. Analiza wybranych przykładów jakościowych projektów badawczych.
  7. Rodzaje danych w badaniach jakościowych: werbalne, etnograficzne oraz wizualne itp.
  8. Analiza danych jakościowych z uwzględnieniem rodzaju danych.
  9. Weryfikacja uzyskanych danych.
  10. Prezentowanie wyników badań jakościowych.
  11. Przykłady programów komputerowych do analizy danych jakościowych.
  12. Badania jakościowe w procesie rewitalizacji.
  13. Etyka i zachowania etyczne w badaniach jakościowych.

Teaching methods

Klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja. Analiza w oparciu o przykłady projektów badawczych, w których wykorzystano metody jakościowe (case studies).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca pisemna

Praca na jeden z kilku tematów (których lista zostanie zaprezentowana na pierwszych zajęciach) dotyczących metod pozyskiwania danych jakościowych i sposobów ich analizy..

 

Prezentacja Prezentacja (multimedialna lub za pomocą innych form)
Praca grupowa Współpraca w ramach wykonywanych podczas zajęć i w domu zadań pomiędzy członkami małych zespołów.

Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważona ocen z pracy pisemnej (50%) i pracy grupowej (25%) i prezentacji (25%).

Współpraca w ramach wykonywanych podczas zajęć i w domu zadań pomiędzy członkami małych zespołów.

Recommended reading

  1. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  2. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  3. Barbour R., Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  4. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom I ii II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Further reading

  1. Konecki K., Studia z metodologii badan jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN, Warszawa 2000.
  2. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, PWN, Warszawa 2010.
  3. Kaczmarek J. (red.), Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, Wydawnictwo WNUAM, Poznań 2004
  4. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  5. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  6. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  7. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  8. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  9. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  10. Bazuń D., The parcitipation of social sienctists in revival diagnoses and consultations, (w:) Rocznik Lubuski: Good Connections. Trust, cooperation and education in the mirror of social sciences, tom 2, cz.2a, 2016.
  11. Kwiatkowski M., Exploratory walks as an example of networking research, (w:) Rocznik Lubuski: Good Connections. Trust, cooperation and education in the mirror of social sciences, tom 2, cz.2a, 2016

  12.  

Notes


Modified by dr Dorota Bazuń (last modification: 30-04-2018 01:48)