SylabUZ

Generate PDF for this page

Analiza danych krajowych - course description

General information
Course name Analiza danych krajowych
Course ID 14.2-WP-SOCD-ADK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Justyna Nyćkowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy o krajowych ilościowych badaniach socjologicznych, które są podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Polsce. Wiedza na temat wybranych realizowanych w Polsce badań socjologicznych (instytucjonalnych uwarunkowań ich realizacji, poruszanej problematyki, stosowanych metod pomiaru, rodzajów uzyskiwanych danych) umożliwia studentowi w sposób trafny dobierać dane wykorzystywane następnie w analizie wybranych zjawisk społecznych. Realizując zadania przewidziane w programie przedmiotu, student nabywa umiejętność gromadzenia danych oraz weryfikacji ich użyteczności w procesie analizy określonych zjawisk społecznych. Student potrafi samodzielnie dokonać analizy danych i interpretacji uzyskanych wyników.

 

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu: Metodologia nauk społecznych.

Scope

1.       Specyfika krajowych badań socjologicznych – uwarunkowania instytucjonalne i etyczne. Krajowe instytucje badawcze.

2.       Krajowe badania ilościowe – uwarunkowania metodologiczne.

3.       PGSS, PGSW, POLPAN, LSS itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Polsce.

4.       Bazy danych gromadzące dane z krajowych badań ilościowych. Sposoby korzystania z wybranych typów baz danych.

5.       Sposoby i warunki wykorzystywania danych pochodzących z krajowych badań ilościowych.

6.       Dane gromadzone przez Główny Urząd Statystyczny, zasoby i korzystanie z BDL.

 

Teaching methods

Praca z dokumentem źródłowym, praca z bazą danych, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej  i prezentacja podczas zajęć.

Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi w Polsce, przygotowana w oparciu o dane empiryczne pochodzące z omawianych na zajęciach źródeł.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują:

- umiejętność wskazania specyfiki działalności wybranych krajowych instytucji badawczych oraz umiejętność ich porównania pod względem podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych;

- umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego;

- adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność i prawidłowość wnioskowania oraz umiejętność poprawnego i wyczerpującego zinterpretowania wyników w odniesieniu do postawionego problemu badawczego.

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń jest oceną arytmetyczną ze wszystkich części pracy pisemnej

Recommended reading

  1. 1.       International Journal of Sociology 46(4): Analyzing Social Change: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988-2013., 2016.

    2.       International Journal of Sociology 42(4): Sociodemographic Differentiation in a Dynamic Perspective: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988–2008., 2013.

    3.       International Journal of Sociology 42(1): Structural Constraints, Gender, and Images of Inequality: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988-2008.

    4.       Domański H., Ostrowska A., Sztabiński P.B. (red.), W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006.

    5.       Cichomski B. i Sawiński Z., 1995. Polski Generalny Sondaż Społeczny. Założenia i realizacja programu. Omówienie projektu. "ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” , nr 1/1995.

    6.       Diagnoza jakości i poziomu życia mieszkańców województwa lubuskiego, (red.) Szaban D., Zielona Góra : Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 2015.

    7.       Lubuszanie w pierwszej dekadzie XXI wieku. Portret socjologiczny, (red.) Leszkowicz-Baczyńska Ż., Szaban D., Zielona Góra : Lubuskie Towarzystwo Naukowe, 2012.

Further reading

  1. 1.       Słomczyński, Kazimierz M., Irina Tomescu-Dubrow, and Joshua Kjerulf Dubrow. 2015. “Changes in Social Structure, Class, and Stratification: The Polish Panel Survey (POLPAN).” ASK: Research & Methods 24(1): 19-37.

    2.       Slomczynski K.M., and Sandra Marquart-Pyatt L., Continuity and Change in Social Life: Structural and Psychological Adjustment in Poland, IFiS Publishers, Warsaw 2007.

    3.       Slomczynski, K. M., 2002. Social Structure: Changes and Linkages – The Advanced Phase of the Post-Communist Transition in Poland,  IFiS Publishers, Warsaw 2002.

    4.       Domański H.,Rychard A., Śpiewak P., Polska – jedna czy wiele? Warszawa: Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 2005.

    5. Domański H., Ostrowska A., Rychard A.. Jak żyją Polacy?. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 30-04-2018 09:37)