SylabUZ

Generate PDF for this page

Ewaluacja w pomocy społecznej - course description

General information
Course name Ewaluacja w pomocy społecznej
Course ID 14.5-WP-PSP-EPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Halina Borcz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie kompetencji umożliwiających planowanie i projektowanie ewaluacji w pomocy społecznej, pracy socjalnej; dokonania oceny potrzeb instytucji, organizacji – niezbędnych do planowania przyszłych działań, oceny bieżącej i finalnej stosowanych programów

Prerequisites

Znajomość podstawowych strategii i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach jakościowych i ilościowych: eksperymencie; sondażu, studium przypadku; metodach kombinowanych; zasady zbierania informacji, analizy i interpretacji danych.

Scope

Miejsce i rola ewaluacji w naukach społecznych, różnorodne podejścia i ujęcia ewaluacji jako: procesu, dyskursu, rozwoju i prognozowania społecznego; modele i funkcje ewaluacji wykorzystywane w obszarze polityki społecznej, pomocy społecznej i pracy socjalnej (pro aktywny, wyjaśniający, interakcyjny, monitorujący, zintegrowany); zarządzanie ewaluacją oraz projektowanie ewaluacji na poziomie systemu pomocy społecznej i organizacji jako całości oraz na poziomie bezpośredniej pracy socjalnej realizowanej w rozmaitych instytucjach pomocy społecznej; etapy procesu badań ewaluacyjnych, operacjonalizacja – projektowanie ewaluacji; kryteria badań, kluczowe elementy dobrej ewaluacji, ewaluacja i monitoring,

Teaching methods

metody aktywizujące: dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, analiza tekstów. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz opracowanie projektu ewaluacji wybranych działań z zakresu pomocy społecznej wraz z opracowaniem wniosków dotyczących wprowadzenia niezbędnych modyfikacji celem realizacji zakładanych celów ocenianego działania. 
Ocena zaliczenia to średnia ważona: 80% oceny z pracy kontrolnej i 20% oceny za aktywne uczestnictwo w zajęciach. 
Ocena końcowa: ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń
 

Recommended reading

Frieske K., 1990, Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Warszawa. 
Korporowicz L., 1997, Ewaluacja w Edukacji, Warszawa. 
Korporowicz L., 2000, Nowe twarze ewaluacji: w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji, [w:] Socjotechnika: kontrowersje, rozwój perspektywy, (red.) J.Kubin, J.Kwaśniewski, Warszawa. 
Korporowicz L., 2001, Społeczne wyzwania ewaluacji, [w:] Rozumienie zmian społecznych, (red.) E.Hałas, Lublin. 
Krzyszkowski J., 1998, Elementy organizacji I zarządzania w pomocy społecznej, Lublin. 
Ornacka K., 2003, Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt 8), Kraków. 
O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, 2008, (red.) J.Staręga-Piasek, A.Hryniewicka, IRSS, Warszawa. 
Sidor-Rządkowska M., 2001, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Kraków. 
Wskaźniki społeczne jako narzędzia pomiaru skuteczności i efektywności polityki społecznej, pracy socjalnej, 1999, (red.) M.Bednarski, B.Szatur-Jaworska, IPiSS, Warszawa.
 

Further reading

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2018 16:00)