Celem przedmiotu jest wskazanie dróg poszukiwania rozumienia kim jest dobry rodzic w ujęciu pedagogicznym.
Prerequisites
Podstawy pedagogiki i jej różnych specjalności oraz jej metodyk.
Scope
Dobry rodzic, czyli kto w ujęciu pedagogicznym – różne aspekty i punkty widzenia. Pozytywne rodzicielstwo, społeczeństwo dobrych rodziców. Marzenia i rzeczywistość. Codzienność współczesnego dobrego rodzica. Męski i żeński punkt widzenia na dobrego rodzica. Nie popełniać błędów rodziców. Współuczestnictwo dobrego rodzica ze społeczeństwem, instytucjami obowiązkowymi (szkoła, przedszkole, służba zdrowia). Stawanie się dobrym rodzicem – w poszukiwaniu dobrych rad. Projektowanie warsztatów pedagogicznych.
Teaching methods
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady i zaliczenie końcowe
Wykonanie pisemnych wypowiedzi na każdym wykładzie, aktywność na spotkaniach. Znajomość wykładanych treści i umiejętność wypowiadania się na ich temat z zastosowaniem literatury przedmiotu. Ocena końcowa jest sumą aktywnego współuczestnictwa na wszystkich wykładach, wykonywania wspólnie prac podczas spotkań.
Recommended reading
Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci: twoja droga do szczęśliwej rodziny, Poznań 1990.
Fredrickson B.L., Pozytywność: naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia, Poznań 2011.
Gajewska G., Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną, [w:] Współpraca z rodzicami. Programy, spotkania, scenariusze spotkań, T.I, red. G. Gajewska, J. Gajewska, Zielona Góra 2012.
Seligman M.E.P., Optymistyczne dziecko: jak wychowywać dzieci, aby nauczyć je optymizmu i dawania sobie ze wszystkim rady, Poznań 1997.
Steede K., 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców, Gdańsk 2007.
Zawadzka D., I ty możesz być super tatą, Warszawa 2007.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego
Further reading
Faber A., Mazlish E., Jak mówić do nastolatków, żeby do nas słuchały i jak słuchać, żeby z nami rozmawiały, Poznań 2006.
Dröscher V.B., Rodzinne gniazdo: jak zwierzęta rozwiązują swoje problemy rodzinne, Warszawa 1988.
Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2007.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra 2009.
Ghazal M., Zjedz zupkę i ... bądź cicho!: nowe spojrzenie na konflikty rodzice-dzieci, Warszawa 1995.
Hajduk E., Człowiek dobry, Kraków 2005.
Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych, Warszawa 2004.
Moir A., Jessel D., Płeć mózgu, Warszawa 1993.
Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1967.
Rostowska T., Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości, Łódź 1995.
Seligman M.E.P., Optymizmu można się nauczyć: jak zmienić swoje myślenie i swoje życie, Poznań 1993.