SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-PielP-FIL |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 10 | 0,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 35 | 2,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu filozofii i etyki determinującej reguły wykonywania zawodu pielęgniarki i opanowanie umiejętności niezbędnych do efektywnego wypełniania zawodu.
Wiedza o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.
Wykład:
1. Teoretyczne podstawy etyki zawodowej.
2. Zarys historii filozofii i etyki medycyny.
3. Teoria wartości moralnych.
4. Praca-zawód-powołanie. Kodeks etyki pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej
Ćwiczenia:
1. Etyka w praktyce pielęgniarskiej:
2. Etyka zawodu:
4. Uprawnienia, obowiązki i powinności moralne pielęgniarki,
5. Podstawowe zagadnienia medycyny współczesnej:
6. Zastosowanie modeli systemowych w praktyce pielęgniarskiej w odniesieniu do podopiecznych w określonych stanach klinicznych. Model systemowy. Umysł i ciało, stres i funkcjonowanie układu immunologicznego oraz analiza konkretnego przypadku opieki według modelu B. Neuman.
7. Modele opieki uwzględniające sposoby interakcji międzyludzkich. Interakcjonizm w pielęgniarstwie. Komunikacja interpersonalna. Model pola energetycznego według M.E. Rogers. Personalizm humanistyczny i filozofia pielęgniarstwa J. Wotson. Pielęgniarstwo transkulturowe i teoria M. Leininger.
Wykład konwencjonalny, praca w grupach, metoda przypadków,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, (test z progami punktowymi), uzyskanie (50%) punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocenie podlegają ocena wypowiedzi ustnej, aktywny udział w dyskusji. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej (objętość 500 słów) :
1. Teorie i modele poznawcze jako składniki wiedzy naukowej o pielęgniarstwie.
2. Systemy filozoficzne i religijne w medycynie innych narodów.
3. Medycyna wschodu a jej założenia filozoficzne.
4. Filozofia pielęgniarstwa - wyznaczniki i założenia.
5. Historia, systemy pojęć i kryteria teorii pielęgniarstwa.
6. Wkład polskich pielęgniarek w rozwój pielęgniarstwa.
7. Relacje pielęgnowany – pielęgnujący w założeniach teorii pielęgniarstwa.
8. Założenia pielęgniarstwa transkulturowego M. Leiningera.
9. Nauka o jednolitości istoty ludzkiej M. Rogers’a.
10. Model humanistycznej troskliwości J. Watson.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 16:47)