SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i metodyka pływania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i metodyka pływania
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-TMP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 5 0,33 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Usystematyzowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów pływania. Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć ruchowych w wodzie. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR.

Wymagania wstępne

Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania stylem klasycznym wraz ze startem i nawrotem.

Zakres tematyczny

Wykład: Historia i przepisy pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny). Ratownictwo wodne (przepisy dotyczące bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych). Lekcja pływania, metody stosowane w nauczaniu pływania. 

Laboratorium: Sportowa technika pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny). Ratownictwo wodne (umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR). Przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład z przedmiotu kończy się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami - uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie. Ocenie podlegają: zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na określonych dystansach – 70%, test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego – 15%, samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 15%.

Przedmiot kończy się egzaminem końcowym w formie pisemnej z treści obejmującej tematykę wykładów i laboratorium. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50% punktów. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (25%) i laboratorium (75%). 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak E.: Pływanie. Program szkolenia dzieci i młodzieży. COS. Warszawa 1997
  2. Ciereszko J., Grądcka E.: Pływanie. Wybrane zagadnienia z pływania, piłki wodnej, skoków do wody, pływania synchronicznego i ratownictwa wodnego. AWF w Poznaniu. Poznań 2003
  3. Dybińska E., Wójcicki A.: Wskazówki metodyczne do nauczania pływania. AWF w Krakowie. Kraków 2002
  4. Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki, nauczanie. Biurotext. Katowice 2002
  5. Ostrowski A.: Zabawy i rekreacja w wodzie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 2003
  6. Owczarek S.: Korekcja wad postawy. Pływanie i ćwiczenia w wodzie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1999
  7. Pietrusik K., Wochna K.: Nauczanie pływania dzieci w młodszym wieku szkolnym. AWF w Poznaniu. Poznań 2016
  8. Wiesner W.: Nauczanie - uczenie się pływania. Podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego. AWF we Wrocławiu. Wrocław 1999
  9. Wiesner W., Skalski D.: Podstawy metodycznej edukacji ratowniczej. Skarszewy – Wrocław 2005.
  10. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008.
  2. Kołodziej R., Tabaczek-Bejster I., Dudziak A.: Ratownictwo wodne. Wybrane zagadnienia. UR. Rzeszów 2014
  3. Laughlin T.: Pływanie dla każdego. Zielonka 2007.
  4. Prawie wszystko o ratownictwie wodnym. ZG WOPR praca zbiorowa. Warszawa 1993.
  5. Michałowski M.: Pływanie. Historia, zasady, trening. Bielsko-Biała 2010.
  6. Skalski D.: Ratownik WOPR nauczycielem pływania, Skarszewy 2004.
  7. www.fina.org – Światowa Federacja Pływacka (FINA)
  8. www.polswim.pl – Polski Związek Pływacki (aktualne przepisy pływania)
  9. www.wopr.pl – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR)
  10. www.swim.ee – strona poświęcona technice, analizie wyścigów pływackich
  11. www.plywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  12. www.mojeplywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  13. www.swim.info.pl – pływanie osób niepełnosprawnych

Uwagi

Prowadzący zapewnia dostęp do konsultacji na pływalni w godzinach podanych na początku semestru 


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 08-04-2019 16:41)