SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody badań naukowych |
Kod przedmiotu | 05.9-WL-WFSP-MBN |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu metodologii nauk, metodami i technikami, które mogą być stosowane w naukach o kulturze fizycznej oraz ich zastosowaniami w praktyce.
Brak
Wykład: Praktyka badawcza jako jedna z odmian praktyk społecznych, współczesna klasyfikacja nauk z nawiązaniem do klasyfikacji wcześniejszych i miejscem nauk o kulturze fizycznej, składniki języka nauki: definicje, klasyfikacje i typologie, regularności empiryczne, hipotezy, prawa nauki, etapy badań naukowych. Metody badań – eksperyment i monografia. Pomiar w naukach empirycznych. Skale pomiarowe, wybrane statystyki tendencji centralnej i miar rozproszenia, źródła informacji bibliograficznej – Katalogi Biblioteki Narodowej, katalogi przedmiotowe;
Wykład z prezentacjami projektów studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: obecność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji projektu lub kolokwium zaliczeniowego.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ustalona zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Alan Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, Wrocław 1997.
2. Adam Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006.
3. Tadeusz Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
1. Jerzy Kmita, O kulturze symbolicznej, Warszawa 1983.
2. Józef M. Bocheński Współczesne metody myślenia, Poznań 1993
3. Ontogeneza i promocja zdrowia w aspekcie medycyny, antropologii i wychowania fizycznego (red.) Ryszard Asienkiewicz, Józef Tatarczuk, „Rocznik Lubuski”, 2014, nr 40, cz. II
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 28-09-2018 13:44)