SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-MPZMNie-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do prowadzenia zajęć muzycznych z osobami posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej oraz niepełnosprawności sprzężonej . 

 

Wymagania wstępne

1.Znajomość  podstaw psychologii i pedagogiki.

2. Umiejętność gry na instrumencie.

3. Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.

 

Zakres tematyczny

1. Podstawowe zagadnienia z oligofrenopedagogiki oraz z pedagogiki specjalnej.

2. Podstawowe zagadnienia z muzykoterapii. 

3. Różnorodne metody prowadzenia zajęć muzycznych niezbędne do stworzenia własnego warsztatu pracy,  (aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss, pedagogika zabawy KLANZA, metoda R. Labana, A. M. Kniessów, M. CH. Knillów, trening autogenny Schulza), tańce w kręgu.

4. Dostosowanie tematyki, rodzaju zajęć do niepełnosprawności podopiecznych.

 

 

Metody kształcenia

Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi.

Prezentacja prac, ćwiczeń i zabaw.

Zajęcia warsztatowe.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.

2. Opracowanie i zaprezentowanie w trakcie zajęć  wybranych zagadnień.

3. Opracowanie 3 scenariuszy zajęć. 

Literatura podstawowa

1. J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową , WSP, Warszawa 1998.

2. D. Smykowska, Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.

3. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2003.

4.  K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca : zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk  2001.

5. M. Raszewska, W. Kuleczka, Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009.

6. Metera A., Muzykoterpia. Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik nauki Metronom, Leszno 2002.

Literatura uzupełniająca

1. W.A. Sacher, Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.

2. P. Nordoff, C. Robbins ; przekł. z jęz. ang. A. Bryndal, E. Masiak, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi : historia, metoda i praktyka ,  Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków2008.

3.  Modele, metody i podejścia w muzykoterapii / pod red. Krzysztofa Stachyry, :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,  Lublin 2012. 

4. K. Lewandowska,  Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.

5. M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Centrum Metodyczne Pomocy  Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (ostatnia modyfikacja: 10-06-2018 22:57)