SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PZMNie-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Umiejętność planowania, organizacji oraz prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością.  

Umiejetność ewaluacji własnego warsztatu pracy. 

Wymagania wstępne

1.Znajomość  podstaw psychologii i pedagogiki.

2. Umiejętność gry na instrumencie.

3. Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.

Zakres tematyczny

Praktyczne zastosowanie problematyki omawianej na przedmiocie Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością . 

  1. Obserwacja zajęć równoczesnym prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji zajęć (dziennik praktyk).
  2. Indywidualne przeprowadzenie zajęć (wg wcześniej ustalonej tematyki) w obecności opiekuna praktyk.
  3.  Omówienie przeprowadzonych przez studentów zajęć, wyłonienie mocnych i słabych punktów zajęć. 

Metody kształcenia

  1. Obserwacja
  2. Metody aktywizujące.
  3. Elementy muzykoterapii.
  4. Samodzielne prowadzenie zajęć.
  5. Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
  6. Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

1. Realizacja wymaganej liczby obserwowanych zajęć – według ustaleń z wykładowcą.

2. Pozytywna ocena z samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć.

3. Pozytywna ocena za indywidualnie przeprowadzonych zajęć,   w obecności opiekunów praktyk oraz studentów. W trakcie tych zajęć oceniane będzie;

- właściwa organizacja zajęć,

- dostosowanie tempa pracy do możliwości rozwojowych podopiecznych,

-  kreatywność,

- dostosowanie metod pracy do tematyki zajęć.

 

Literatura podstawowa

 

1. J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową , WSP, Warszawa 1998.

2. D. Smykowska, Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.

3. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2003.

4.  K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca : zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk  2001.

5. M. Raszewska, W. Kuleczka, Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009.

6. Metera A., Muzykoterpia. Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik nauki Metronom, Leszno 2000.

7. Red. L. Kataryńczuk-Mania – Terapia dźwiękiem, Wyd. UZ, Zielona Góra 2007.

8. R. Kloppel, S. Vliex, Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.

9. P. Nordoff , C.Robbin, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, OW Impuls, Kraków 2008,

 

 

 

Literatura uzupełniająca

1. W.A. Sacher, Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.

2. P. Nordoff, C. Robbins ; przekł. z jęz. ang. A. Bryndal, E. Masiak, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi : historia, metoda i praktyka ,  Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków2008.

3.  Modele, metody i podejścia w muzykoterapii / pod red. Krzysztofa Stachyry, :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,  Lublin 2012. 

4. K. Lewandowska,  Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.

5. M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Centrum Metodyczne Pomocy  Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-06-2018 23:40)