Zasadniczym celem wykładów jest ukazanie specyfiki mechanizmów kulturowych i teoretycznoliterackich konstytuujących kanon poetyki wykorzystywanej w głównych gatunkach tej literatury. Zaprezentowane zostaną mechanizmy pierwotne wyróżniające powieść popularną XIX i XX wieku od literatury głównego nurtu. Przedstawione zostaną wybrane schematy fabularne funkcjonujące w podstawowych gatunkach oraz subgatunkach literatury popularnej oraz mechanizmy rządzące zachodzącymi w nich przemianami. Omówiona zostanie specyfika poetyki powieści literatury popularnej XIX, XX i XXI wieku. Ukazane zostaną literackie i pozaliterackie mechanizmy rządzące ewolucją poetyki tych powieści w tym reguły rządzące kreowaniem światów przedstawionych, operowaniem renarracjami, budowaniem postaci a także wykorzystywaniem suspensu, tajemnicy i technologii w kreowaniu fabuły.
Wymagania wstępne
zaliczenie wykładów z teorii recepcji i oddziaływania tekstu literackiego
Zakres tematyczny
Cechy fabularne romansu zbójeckiego
Schematy fabularne powieści detektywistycznej i kryminalnej
Różnice pomiędzy thrillerem a kryminałem na poziomie strukturalnym
Cechy fabularne horroru
Poetyka grozy wg Stephena Kinga
Poetyka wczesnej powieści science-fiction
Schematy fabularne s-f wg Stanisława Lema
Schematy mityczne w literaturze mythopoeicznej
Poetyki postmodernistyczne w literaturze popularnej
Czas i przestrzeń w powieści popularnej
Typologia bohatera i aksjologiczne aspekty fabuły
Horyzont oczekiwań odbiorcy a kody wewnątrzliterackie
Poetyki literatury popularnej wg Umberta Eco
Retoryka w literaturze popularnej
Obiegi literatury popularnej i ich związki z praktyką twórczą.
Metody kształcenia
wykład informacyjny
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
zaliczenie testu końcowego
Literatura podstawowa
U. Eco, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, tłum. 2. P. Salwa, Warszawa 2010.
S. Lasić, Poetyka powieści kryminalnej, tłum. M. Petryńska, Warszawa 1976.
S. Lem, Fantastyka i futurologia, t.1-2, Kraków 1973.
J. Dąbała, Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creative writing, Lublin 2004
Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, tłum. K. Kosińska, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca
St. King, Dans macabre, tłum. P. Braiter, P. Ziemkiewicz, Warszawa 2009.
T. Żabski, Proza jarmarczna XIX wieku. Próba systematyki gatunkowej, Wrocław 1993.
A. Smuszkiewicz, Stereotyp fabularny fantastyki naukowej, Wrocław 1980.
A. Martuszewska, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.
M. Czubaj, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010.
F. James, Archeologie przyszłości. Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe, tłum. M. Płaza i inni, Kraków 2011.
B. McHalle, Powieść postmodernistyczna, tłum. M. Płaza, Kraków 2012.
M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tłum. zespół tłumaczy, Kraków 2012.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:40)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.