Zasadniczym celem przedmiotu jest uświadomienie studentom możliwości kreacyjnych tkwiących w języku i roli tego narzędzia w kształtowaniu rzeczywistości.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Funkcje języka.
Typy aktów mowy.
Środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne oraz zasady ich użyć w zachowaniach publicznych.
Przejawy mocy kreacyjnej języka: różne typy onimów, język reklamy.
Metody kształcenia
polimetody
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, prezentacja efektów samodzielnej pracy
Literatura podstawowa
Austin J., Jak działać słowami, [w:] tegoż, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1993, s. 543-729.
Austin J., Wypowiedzi performatywne, [w:] Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej, red. L. Rasiński, Warszawa 2009, s. 188-201.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, wyd. 2 uzup., Lublin 1997.
Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991 (tu: R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstuw świetle teorii gatunków mowy, s. 11-28).
Kiklewicz A., Dwanaście funkcji języka, „LingVaria” 2008, nr 2(6), s. 9-27.
Marcjanik M., Kreatywna funkcja mowy, „Przegląd Humanistyczny” 1988, nr 11-12, s. 95-104.
Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998.
Spychalska M., Hołota M., Słownik sloganów reklamowych, Warszawa 2009.
Šmid W., Język reklamy w komunikacji medialnej, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca
Bühler K., Teoria języka – o językowej funkcji przedstawiania, tłum. J. Kozbiał, Kraków 2004.
Handke K., Polskie nazewnictwo miejskie, Warszawa 1992.
Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” 1960, LI, z. 2, s. 431-473.
Język w marketingu, red. K. Michalski, Łódź 2008.
Lizak J., Język reklam dla dzieci, Rzeszów 2006.
Słownik imion współcześnie w Polsce używanych, wyd. K. Rymut, Kraków 1995.
Uździcka M., Tytuł utworu literackiego. Studium lingwistyczne, Zielona Góra 2007.
Uwagi
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:40)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.