Poszerzenie wiedzy o literaturze i kulturze polskiej XIX wieku. Umiejscowienie poszczególnych utworów literackich w kontekście literatury i kultury europejskiej. Ukazanie związków literatury z innymi dziedzinami sztuki (np. malarstwem). Pogłębione rozumienie utworu literackiego i jego kontekstów.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Literatura i kultura polska w kontekście literatur i kultur obcych.
Związki rodzimej twórczości literackiej z kulturowymi tendencjami Europy Zachodniej w zakresie: nawiązań, aluzji, antecedencji, zapożyczeń, inspiracji, pokrewieństwa poglądów, zapatrywań.
Powiązania literackie w obrębie jednej literatury narodowej (literatura polska XIX wieku) – nawiązania, aluzje, polemiki.
Koncepcja intertekstualności.
Zestawienie zjawisk literackich z innymi dyskursami artystycznymi (konfrontacja sztuki słowa i obrazu).
Wykorzystanie nowych metodologii interpretacyjnych.
Metody kształcenia
dyskusja, metoda problemowa, praca ze źródłem ikonograficznym
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywny udział w zajęciach (opis zjawisk, trafność analiz i interpretacji, otwartość); ocenione wypowiedzi ustne, zaliczenie kolokwium
Literatura podstawowa
Etiemble R., Porównanie to jeszcze nie dowód, przeł. W. Błońska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, t. 2, Kraków 1976.
Kasperski E., O teorii komparatystyki, w: Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Unicka, Warszawa 1998, s. 331-356.
Literatura i jej konteksty. Prace ofiarowane Czesławowi Kłakowi, pod red. J. Rusin, Rzeszów 2005.
Markiewicz H., Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: tegoż, Noweprzekroje i zbliżenia, Kraków 1974.
Między tekstami. Intertekstualność jako problem poetyki historycznej, red. J. Ziomek, J. Sławiński, W. Bolecki, Warszawa 1992.
Mitosek Z., Intertekstualność, w: tejże, Teorie badań literackich, Warszawa 2005, s.379-396.
Okoń W., Sztuki siostrzane. Malarstwo o literaturze w literaturze w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, Wrocław 1992.
Pogranicza i korespondencje sztuk, pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław 1980.
Remak H., Literatura porównawcza – jej definicja i funkcje, w: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivanickova, Warszawa 1997, s. 216-243.
Przerabianie XIX wieku. Studia pod red. E. Paczoskiej i B. Szleszyńskiego, Warszawa 2011.
Psychoanaliza i literatura, red. i oprac. P. Dybel, M. Głowiński, Gdańsk 2001.
Literatura uzupełniająca
Europejskie konteksty. Opracowania. Naturalizm, wybór D. Knysz-Tomaszewska, J. Kulczycka-Saloni, Warszawa 1996.
Fieguth R., Słowacki intertekstualny, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999, s. 48-59.
Kulczycka-Saloni J., Na polskich i europejskich szlakach literackich. Z pism rozproszonych, Warszawa 2000.
Olkusz W., Z pozytywistycznych zbliżeń literatury i malarstwa. Studia i szkice, Opole 1988.
Polska powieść XIX i X wieku. Interpretacje-analizy-konteksty, t. 1, Lublin 1993.
Sobieraj T., Fabuły i „światopogląd”. Studia z historii polskiej powieści XIX-wiecznej, Poznań 2004.
Starzyński J., O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1964.
Strzałkowa M., Z zagadnień porównawczych. Prus i Balzak, w: Księga pamiątkowa ku czci Stanisława Pigonia, Kraków 1961.
Strzałkowska M., Studia polsko-hiszpańskie, Kraków 1956.
Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. K. Stępnik, D. Trześniowski, Lublin 2010.
Wiśniewska L., Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, Rok I (XLIII) 2008, s. 81-110.
Uwagi
W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego, tj. „zwykłego” zaliczenia na ocenę (któremu przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast złożenia pracy pisemnej (wyżej punktowanej), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu obieralnego (spośród oferty Instytutu Filologii Polskiej, Wydziału Humanistycznego lub ogólnouczelnianej), by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).
Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:39)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.