Zasadniczym celem przedmiotu jest łączenie postaw twórczych w dziedzinie poznania naukowego z twórczą działalnością praktyczną w sferze nauczania i uczenia się literatury i języka polskiego. W ramach przedmiotu uwzględnia się procesy uspołecznienia studentów poprzez różne formy pracy grupowej i zbiorowej oraz odpowiednio wzbogacane, urozmaicane metody i techniki twórczego oddziaływania. Prezentując zagadnienia z pogranicza różnych dyscyplin naukowych, zwraca się uwagę na kształtowanie świadomości, postaw i systemów wartości.
Wymagania wstępne
zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych w semestrze II
Zakres tematyczny
Wykorzystanie wiedzy teoretycznoliterackiej w pracy nad dziełem literackim w szkole ponadpodstawowej. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej. Liryka epika i dramat na lekcjach języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Kształcenie umiejętności recytacji. Rozwijanie tekstotwórczych kompetencji ucznia. Kształcenie umiejętności krytycznego odbioru tekstów.
Metody kształcenia
analiza konspektów lekcji, analiza podręczników i dokumentów oświatowych, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
opanowanie wiedzy teoretycznej i zaliczenie konspektów lekcji
Literatura podstawowa
Bąk P., Nauczanie czytania i recytacji w wyższych klasach szkoły podstawowej, Warszawa 1972.
Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego, Warszawa 1991
Chrząstowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987.
Ćwiczenia ze stylistyki, red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010.
Jak pisać i redagować: poradnik redaktora : wzory tekstów użytkowych / [oprac. red. Aleksandra Kubiak-Sokół]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
Marzec A., Rzęsikowski S., Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach języka polskiego, Kielce 1994.
MEN, Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
Nowak E, Stworzyć tekst : uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej Kraków 2014.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Ptaszyński W., Kształtowanie języka ucznia przy zastosowaniu wskazań logiki: ćwiczenia w mówieniu i pisaniu - próba uzupełnienia tradycyjnej metodyki, Warszawa 1970.
Ślósarz A., Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty, Kraków 2013.
Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.
Toczyska B. , Głośno i wyraźnie, Gdańsk 2007.
Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.
Żłobicki W., Ukryty program w edukacji: między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.
Literatura uzupełniająca
Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
Doświadczenie lektury. Między krytyką literacka a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.
Jazownik L., Jak pytać o dzieło literackie w szkole?, Zielona Góra 1999.
Jabłoński R., Słowa, myśli, obrazy : lekcje z zakresu kształcenia literackiego i kulturalnego w gimnazjum, Płock 2003.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:39)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.