SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot społeczny: Socjolingwistyka - course description

General information
Course name Przedmiot społeczny: Socjolingwistyka
Course ID 09.3-WH-FiPlP-STP- 16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Joanna Gorzelana, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wzbogacenie ogólnego zasobu wiadomości o języku oraz społeczeństwie, zaznajomienie z prawami rozwoju mowy ludzkiej, zrozumienie istoty społecznego wymiaru języka oraz nabycie sprawności korzystania z danych lingwistycznych w procesie charakterystyki określonych zjawisk społecznych, poznanie mechanizmów komunikacji językowej, opis społecznych struktur językowych – socjolektów, podniesienie praktycznej sprawności językowej, komunikatywnej i stylistycznej.

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Socjologia jezyka wśród subdyscyplin lingwistycznych.
  2. Społeczne funkcje języka.
  3. Zbiorowa (społeczna) świadomość językowa.
  4. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych. Kompetencja socjolingwistyczna.
  5. Wewnętrzne zróżnicowanie języka etnicznego.
  6. Pojęcie socjolektu. Podział socjolektów.
  7. Opis wybranych socjolektów – slang uczniowski.
  8. Opis wybranych socjolektów – grypsera.
  9. Tożsamość językowa w poczuciu przynależności społecznej.
  10. Postawy społeczne wobec języka.
  11.  Charakterystyka wybranych procesów społeczno-językowych (nowomowy, mody językowej, zmiany etykiety językowej).
  12.  Przełamywanie tradycji kulturowo-językowej we współczesnej polszczyźnie.
  13.  Użyteczność socjolingwistyki w badaniach społecznych i lingwistycznych.

Teaching methods

Elementy wykładu informacyjnego, praca z tekstem – przygotowywanie i prezentacja referatów; dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przy wystawianiu oceny liczyć się będą wyniki testu końcowego oraz stopień aktywności studenta na zajęciach (tj. częstotliwość udziału w dyskusji oraz liczba przygotowanych referatów).

Recommended reading

  1.  Bartol-Jarosińska D., Społeczny wymiar języka w ujęciu językoznawczym, „Przegląd Humanistyczny” 1990 , z. 5-6. 
  2. Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977.
  3. Czarnecka K., Uczniowska odmiana współczesnej polszczyzny w świadomości jej użytkowników, Poznań 2000.
  4. Głowiński M., Nowomowa po polsku, Warszawa 1990.
  5. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
  6. Grybosiowa A., Język wtopiony w rzeczywistość, Katowice 2003.
  7. Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.
  8. Język i społeczeństwo, wybór i wstęp, M. Głowiński, Warszawa 1980.
  9. Kultura wobec kręgów tożsamości, red. T. Kostyrko, T. Zgółka, Warszawa 2000.
  10. Lubaś W., Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny, Kraków 1979.
  11. Lubaś W., Sytuacja polszczyzny po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, [w:] Ogród nauk filologicznych, red. M. Balowski, W. Chlebda, Opole 2005.
  12. Maćkowiak K., Świadomość językowa – problem definicji, „Poradnik Językowy” 2011, nr 2.
  13. Piotrowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktury społeczne, Warszawa 1976.
  14. Przybysz-Piwko M., Język elementem tworzenia lub rujnowania wspólnoty, „Poradnik Językowy” 1996, z. 8.
  15. Skudrzykowa A., Urban K., Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków 2000.
  16. Stępniak K., Słownik tajemnych gwar więziennych, Londyn 1993.
  17. Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Warszawa 1999.
  18. Zgółka H., Zgółka T., Tożsamość językowa w poczuciu przynależności społecznej, [w:] Ad perpetuam rei memoriam, red. J. Migdał, Poznań 2005.

 

Further reading

brak

Notes

brak


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 02-05-2018 10:39)