SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka literatury |
Kod przedmiotu | 05.9-WH-FGP-DL-K-S14_pNadGen3TKC3 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
- Łączenie postaw twórczych w dziedzinie poznania naukowego z działalnością praktyczną w sferze nauczania i uczenia się literatury niemieckojęzycznej.
- Uspołecznienie studentów poprzez różne formy pracy grupowej i zbiorowej oraz odpowiednio wzbogacane, urozmaicane metody i techniki twórczego oddziaływania.
- Przygotowanie do pracy pedagogicznej.
- Znajomość języka na poziomie zaawansowanym.
- Wiedza podstawowa o literaturze, kulturze i historii Niemiec.
- Zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych w poprzednich semestrach.
- Podstawy nauczania i planowania pracy nauczyciela.
- Formułowanie tematów lekcji i ustanawianie jej celów.
- Fazy pracy nad dziełem literackim.
- Metody pracy lekcyjnej.
- Praca nad utworami prozatorskimi i lirycznymi.
- Analiza samodzielnie skonstruowanych konspektów lekcji.
- Wykład interaktywny.
- Prezentacja multimedialna.
- Analiza konspektów.
- Dyskusja.
- Symulacja lekcji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- Obecność na zajęciach wraz z aktywnym udziałem.
- Przygotowanie i poprowadzenie przez studenta własnej 45-minutowej lekcji.
Swantje Ehlers: Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher literaricher Texte und ihrer Didaktik.
Franz Hebel: Literatur im Unterricht: zur Funktion von Literatur in der Alltagswelt der Schüler.
Gerard J. Westhoff: Didaktik des Leseverstehens: Strategien des voraussagenden Lesens mit Übungsprogrammen.
Heidi Rösch: Entschlüsselungsversuche: Kinder- und Jugendliteratur und ihre Didaktik im globalen Diskurs.
Günther Lange: Erwachsen werden: jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht.
Czesław Karolak: Dydaktyka literatury wobec potrzeb nauki języka w warunkach obcokulturowych.
Wincenty Danek (red.): Dydaktyka literatury.
Otfried Hoppe (wyd.): Kritik und Didaktik des literarischen Verstehens.
Günther Desselmann; Harald Hellmich: Didaktik des Fremdsprachenunterrichts.
Wojciech Pasterniak (red.): Dydaktyka literatury a inne dyscypliny naukowe.
Zofia Budrewicz; Maria Jędrychowska (red.): Z uczniem pośrodku: podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury.
Brak dodatkowych uwag.
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-09-2018 18:33)