SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Język niemiecki mediów |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-JNM-Ć-S14_pNadGenKK4D0 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów ze specyfiką współczesnego języka niemieckiego używanego w mediach, takich jak: niemieckojęzyczne serwisy radiowe, telewizyjne, portale internetowe, blogi oraz prasa. Podczas zajęć i w czasie pracy domowej studenci pozyskują i pogłębiają wiedzę nt. języka mediów i reklamy, z charakterystycznymi dla tego typu języka zwrotami, strukturami i formami wypowiedzi oraz typami tekstu języka mówionego i pisanego. Celem jest również osiągnięcie wyższych kompetencji w czytaniu i słuchaniu ze zrozumieniem tekstów medialnych w oryginale, a także doskonalenie umiejętności samodzielnego tworzenia różnych form dziennikarskich, także z wykorzystaniem komputera (umiejętność tworzenia prezentacji multimedialnych).
Podstawowa znajomość języka niemieckiego.
Czytanie ze zrozumieniem, omawianie, prezentacja i samodzielne tworzenie tekstów typowych dla niemieckiego języka nowoczesnych mediów. Zapoznawanie uczestników z różnymi rodzajami niemieckojęzycznych dziennikarskich typów tekstu w formie akustycznej i wizualnej – wiadomości, reportaży, wywiadów, krytyk, polemik, reklam, filmów itp. Tworzenie prezentacji multimedialnej z zachowaniem form i stylu charakterystycznego dla języka mediów.
Metoda wykładowa, metoda obserwacji, metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej), pogadanka, pokaz, metoda tekstu przewodniego, praca w grupach, dyskusja okrągłego stołu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie domowych prac pisemnych, ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej / referatu / pracy pisemnej.
K. Boeckmann, N. Heymen, Unterrichtsmedien selbst gestalten. Handbuch für Schule und Unterrichtspraxis, Neuwied 1990.
H. Burger, Mediensprache: eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien, Berlin 2005.
J. Grzenia, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2008.
B. Herzig (red.), Medien machen Schule. Grundlagen, Konzepte und Erfahrungen zur Medienbildung. Bad Heilbrunn 2001.
D. Leutner, Roland Brünken (red.), Neue Medien in Unterricht, Aus- und Weiterbildung. Aktuelle Ergebnisse empirischer Forschung. New York, München, Berlin 2000.
D. Perrin, Medienlinguistik: inklusive CD-ROM, Konstanz 2006.
J. Podracki, E. Wolańska (red.), Język w mediach elektronicznych, Warszawa 2008.
P. Schlobinski (red.), Von *hdl* bis *cul8r* : Sprache und Kommunikation in den Neuen Medien, Mannheim 2006.
U. Schmitz, Sprache in modernen Medien : Einführung in Tatsachen und Theorien, Themen und Thesen, Berlin 2004.
Niemieckojęzyczne teksty internetowe.
Niemieckojęzyczne teksty prasowe z periodyków: Deutschland, Deutsche Sprachwelt, Deutsch aktuell, Fremdsprache Deutsch i in.
brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 29-05-2019 20:03)