Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
5 (w tym jako e-learning)
0,33 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy na temat seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań, socjalizacji seksualnej dzieci i młodzieży a także wiedzy z na temat normy i patologii w odniesieniu do aktywności seksualnej oraz zachowań ryzykownych w tym zakresie
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii
Zakres tematyczny
Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej
Seksualność osób chorych i niepełnosprawnych
Rozwój psychoseksualny człowieka. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci, zwłaszcza osób niepełnosprawnych – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna
Socjalizacja seksualna; podstawowe agendy socjalizacji seksualnej i ich rola w przypadku osób niepełnosprawnych intelektualnie
Edukacja seksualna dzieci i młodzieży niepełnosprawnej; profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych.
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny; dyskusja, metoda projektów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena prezentowanych wypowiedzi i aktywności słuchaczy
Literatura podstawowa
Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Beisert M. (1991), Seks twojego dziecka, ZW K. Domke, Poznań
Fornalik I. (2013), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa
Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, w: B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
Pospiszyl K. (2008), Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa
Literatura uzupełniająca
Beisert M. (2006), Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, w: Dziecko Krzywdzone, 2006, nr 16
Izdebski Z. red. (2008), Zagrożenia okresu dorastania, Wyd. UZ, Zielona Góra
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 12:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.