SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji językowej w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-EEiTP-MEJP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Rozwój mowy dziecka. Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej. Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji polonistycznej. Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Gotowość dziecka do nauki czytania i pisania. Sens i znaczenie bajkoterapii. Istota i wykorzystanie inscenizacji. Wprowadzanie dziecka w świat pisma w świetle aktualnej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania. Kontrowersje wokół przedszkolnej nauki czytania i pisania.
Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych Literatura dla dzieci w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych, opracowanie recenzji Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci. Czytanie i pisanie w przedszkolu – tradycyjne metody wprowadzania dzieci w świat liter.
Alternatywne metody nauki czytania i pisania : G. Domana, I. Majchrzak, B. Cuttinga, B. Rocławskiego, M.Bogdanowicz. Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu. Czytanie dzieciom – wizyta w przedszkolu, prezentacje utworów literackich dla dzieci w przedszkolu.
Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem różnorodnych metod.
Środki edukacyjne wspierające umiejętność czytania i pisania. Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w nauce czytania i pisania.
Wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Ćwiczenia: a) podające -praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład zaliczenie na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów, sprawdzianu
Ćwiczenia: zaliczenie z ocena na podstawie: projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności i dyskusji studentów
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna: 50 % oceny uzyskanej ze sprawdzianu na wykładzie oraz 50 % oceny uzyskanej z ćwiczeń
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2018 21:55)