SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zajęć technicznych i komputerowych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-MZaTK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami metodyki prowadzenia zajęć technicznych i komputerowych; z celami edukacji technicznej i informatycznej jako komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela zajęć technicznych i komputerowych – nabycie kompetencji umożliwiających: organizowanie zabaw i działalności konstrukcyjnej dziecka; zapoznawanie dziecka z urządzeniami technicznymi; budzenie zainteresowań technicznych i informacyjnych; kształtowanie u dziecka umiejętności wykorzystywania komputera w celach edukacyjnych.
Podstawy pedagogiki/dydaktyki i psychologii, elementy technologii informacyjno-komunikacyjnej, wiedza z zakresu ogólnotechnicznego.
Miejsce edukacji ogólnotechnicznej i informatycznej w nowym systemie oświaty. Cele i założenia zajęć technicznych i komputerowych jako głównego komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Kultura techniczna/ informatyczna (pojęcie, składniki, poziomy) jako cel kształcenia ogólnotechnicznego. Realizacyjne aspekty zajęć technicznych i komputerowych (zadania techniczne/ informatyczne jako podstawowa forma realizacji treści programowych; strategie dydaktyczne; zasady, metody i formy oraz środki dydaktyczne (w tym nowe/ cyfrowe media) stosowane w nauczaniu-uczeniu się techniki/ technologii informacyjnej.
Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej obejmującej zajęcia techniczne i komputerowe. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie. Projektowanie i wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi i metod technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Metody aktywizujące (np. wykład problemowy, konwersatoryjny, pogadanka, pokaz, demonstracja, metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusje, metoda laboratoryjna m.in. metoda przypadku).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Wykład – warunkiem zaliczenia są obecności na wykładach oraz pozytywnie ocenione kolokwium obejmujące wiedzę z wykładów.
Ćwiczenia – prace pisemne (szczegółowe scenariusze/ konspekty zajęć, opracowanie zadań technicznych/ informatycznych, projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych (w tym multimedialnych materiałów dydaktycznych), test z progami punktowymi; obecność na zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-05-2018 10:53)