SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-InSD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zapoznanie z wiedzą na temat specyfiki funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością i możliwości ich edukacji, w tym edukacji integracyjnej i włączającej. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności diagnozy relacji między dziećmi o zróżnicowanych możliwościach rozwojowych, poszukiwania, projektowania i realizacji oddziaływań o charakterze wychowawczym i integracyjnym w grupie wychowanków. Rozwijanie wrażliwości, otwartości i prospołecznej postawy w kontakcie z dzieckiem z niepełnosprawnością.
Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach realizacji kursów z pedagogiki, psychologii, socjologii, pedagogiki specjalnej, diagnozy pedagogicznej, metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej.
1. Dziecko z niepełnosprawnością jako przedmiot zainteresowań teorii i praktyki pedagogicznej;
2. Wspólne i swoiste potrzeby (specyfika funkcjonowania) oraz możliwości bio-psycho-społeczne dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych jako podstawa organizowania działań wychowawczo – dydaktycznych oraz integracyjnych;
3. Segregacja – Integracja – Normalizacja. Przemiany w podejściu do dziecka z niepełnosprawnością w środowisku przedszkola i klasy szkolnej, jego wychowania i edukacji; Formy edukacji dzieci z niepełnosprawnością (nauczanie indywidualne, nauczanie specjalne segregacyjne, nauczanie włączające, nauczanie integracyjne);
4. Integracja dzieci z niepełnosprawnością – rozwiązania innych państw;
5. Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych w unormowaniach prawnych, postawach społecznych, teorii i badaniach oraz praktyce pedagogicznej. Możliwości i ograniczenia (fizyczne, finansowe, psychologiczne, psychiczne) integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych;
6. Diagnoza jakości edukacji integracyjnej. Sposoby diagnozy wzajemnych relacji dzieci pełnosprawnych i dzieci z niepełnosprawnością, ustalenia pozycji społecznej dziecka niepełnosprawnego w grupie;
7. Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością. Wskazania do pracy wychowawczej dla nauczycieli (porady i rozwiązania metodyczne);
8. Współpraca nauczyciel – rodzic na rzecz społecznej integracji dzieci pełno- i niepełnosprawnych.
Wykład problemowy, dyskusja, pokaz, praca z książką, praca w grupach, metoda problemowa, metoda sytuacyjna, metoda ekspresyjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny opracowania i zaprezentowanie metody pracy z dziećmi sprzyjającej integracji grupy / formy rozwiązań integracji w innych krajach / diagnozy relacji emocjonalnych między wychowankami w grupie.
1) Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków 1999Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
2) Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, Założenia i rzeczywistość, Poznań 2001
3) Bąbka J. Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Zielona góra 2012
4) Lipińska – Lokś J., Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością, Zielona Góra 2011.
1) Al.- Khamisy D., Edukacja przedszkolna a integracja społeczna, Warszawa 2006
2) Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015
3) Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością), Poznań 2010
4) Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005
5) Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987
6) Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992
7) Obuchowska I.(red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1995
8) Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-05-2018 10:30)