SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy Planu Daltońskiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-TPPD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 2 (w tym jako e-learning) |
0,13 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 8 (w tym jako e-learning) |
0,53 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z filozoficznymi, psychologicznymi i społecznymi przesłankami Planu Daltońskiego, analiza zasad pedagogicznych, organizacji kształcenia, stosowanych materiałów w systemie Planu Daltońskiego, krytyczna analiza i ocena idei Planu Daltońskiego z perspektywy współczesności.
Podstawy psychologii rozwojowej wieku dziecięcego i dydaktyki ogólnej.
Wykład
1. Filozoficzne podstawy pedagogiki Planu Daltońskiego. Idea humanizmu, i tolerancji. Kontekst historyczno-społeczny powstania Planu Daltońskiego.
Ćwiczenia
1.Psychologiczne podstawy Planu Daltońskiego. Fazy rozwoju dziecka.
2.Zasady pedagogiczne w Planie Daltońskim.
3.Organizacja przestrzeni i materiały stosowane w Planie Daltońskim.
4.Współczesność a idee pedagogiczne Planu Daltońskiego. Dyskusja, krytyka, kwestie problematyczne we współczesnej interpretacji Planu Daltońskiego.
Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykłądu i ćwiczeń jest przygotowanie pisemnych zadań w formie map myśli. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z wykonanych zadań w obu formach zajęć.
1. Roel Rohner, Hans Wenke, Wprowadzenie: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
2. Roel Rohner, Hans Wenke, Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
3. Jiri Prokop, Plan Daltoński w Brnie, W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, pod red. B. Śliwerskiego, Kraków 2001.
4. Agata Juljańska, Marta Kwella, Kamila Szymańska, Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
1.Roel Ronher, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.
2. Roel Rohner, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.
3. Roel Rohner, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2018 22:14)