SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy pedagogiki specjalnej - course description

General information
Course name Podstawy pedagogiki specjalnej
Course ID 05.6-WP-EA-PPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Exam
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogiki, w tym jej tożsamości naukowo-pojęciowej oraz paradygmatów naukowych. Ukazanie przemian w podejściu do osób z niepełnosprawnością w kontekście idei społecznej integracji i normalizacji. Dokonanie charakterystyki osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Ukazanie trudności dotyczących funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach oraz możliwości wspierania ich w rozwoju.

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych 

Scope

WYKŁADY:

Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki: historia dyscypliny, przedmiot, cel i zadania, dziedziny. Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Rehabilitacja (rewalidacja) jako podstawowe pojęcie pedagogiki specjalnej. Zjawisko niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością: od segregacji przez społeczną integrację do normalizacji (społeczna inkluzja).

ĆWICZENIA:

Charakterystyka rozwoju  i ograniczeń osób: (1)  z niepełnosprawnością intelektualną; (2) przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową, (3) niewidomych i niedowidzących, (3) niesłyszących i słabosłyszących. (4) z niepełnosprawnością sprzężoną. Zasady edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Rodzaje działań rehabilitacyjnych wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, np. w sytuacjach edukacyjnych i społecznych. 

Teaching methods

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pokaz  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)

Zaliczenie z ćwiczeń: Przygotowanie prezentacji

Ocena ostateczna:  ocena z egzaminu 

Recommended reading

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.

3. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.

4. Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Warszawa 2015.

5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.

Further reading

1. Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, red. Z. Gajdzica, Kraków 2013.

2 .Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 2001.

3. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.

4. Sowa J. Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.

5. Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008. 

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 17-05-2018 14:19)