SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pedagogiki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-PPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przedstawienie pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogiki, w tym jej tożsamości naukowo-pojęciowej oraz paradygmatów naukowych. Ukazanie przemian w podejściu do osób z niepełnosprawnością w kontekście idei społecznej integracji i normalizacji. Dokonanie charakterystyki osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Ukazanie trudności dotyczących funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach oraz możliwości wspierania ich w rozwoju.
Brak wymagań wstępnych
WYKŁADY:
Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki: historia dyscypliny, przedmiot, cel i zadania, dziedziny. Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Rehabilitacja (rewalidacja) jako podstawowe pojęcie pedagogiki specjalnej. Zjawisko niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością: od segregacji przez społeczną integrację do normalizacji (społeczna inkluzja).
ĆWICZENIA:
Charakterystyka rozwoju i ograniczeń osób: (1) z niepełnosprawnością intelektualną; (2) przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową, (3) niewidomych i niedowidzących, (3) niesłyszących i słabosłyszących. (4) z niepełnosprawnością sprzężoną. Zasady edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Rodzaje działań rehabilitacyjnych wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, np. w sytuacjach edukacyjnych i społecznych.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: Przygotowanie prezentacji
Ocena ostateczna: ocena z egzaminu
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
3. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
4. Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Warszawa 2015.
5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
1. Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, red. Z. Gajdzica, Kraków 2013.
2 .Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 2001.
3. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
4. Sowa J. Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
5. Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 14:19)