SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Cyfrowe przekształcanie obrazu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Cyfrowe przekształcanie obrazu
Kod przedmiotu 03.1-WA-SWD-CyfObr-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do samodzielnej wypowiedzi artystycznej w zakresie grafiki artystycznej wyrażonej w postaci cyfrowego obrazu graficznego.

Doskonalenie techniki cyfrowej z głównym naciskiem na druk cyfrowy - GRAFIKA CYFROWA 2D.

Twórcze posługiwanie się warsztatem cyfrowym.

Kreatywne eksperymentowanie z obrazem cyfrowym.

Zasadne wykorzystanie charakterystycznych cech języka cyfrowego w konkretnych realizacjach odpowiadających założeniom idei artystycznej.

Rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej oraz świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności.

Rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość programów do edycji i obróbki obrazu cyfrowego /Photoshop, Illustrator/

Zakres tematyczny

Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora pracy.

Zakres tematyczny uwzględnia:

  • skanowanie, fotografowanie jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej,
  • łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż), 
  • warsztat cyfrowy jako inspiracja,
  • łączenie druku cyfrowego z tradycyjnymi  technikami  graficznymi,
  • szerokie myślenie o obrazie - konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera ale również poza nim; dopuszcza się wykorzystywanie etapów pracy gdzie obraz pozyskiwany jest poza komputerem np. manualnie lub też takie działanie jest integralną częścią realizacji: instalacja graficzna, obiekt graficzny i inne,
  • proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego, metody druku cyfrowego, podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym, druk finalny i  druk próbny uwzględniający metody eksperymentalne.

 

Metody kształcenia

Zajęcia mają formę ćwiczeń i działań warsztatowych w pracowni oraz tematycznych prezentacji z wykorzystaniem  e-learning / np. Adobe training and tutorials - filmiki - instruktaże do samodzielnej nauki programów graficznych do edycji i przetwarzania obrazu rastrowego i wektorowego.

Student realizuje obowiązujące tematy lub indywidualnie zaproponowane po wcześniejszej akceptacji prowadzącego.

Ostatecznym etapem jest wydruk, projekcja lub projekty uwzględniające łączenie technik i mediów np. graficzny obiekt, instalacja i inne.

Konsultacje i korekty odbywają się na bieżąco na każdym etapie realizacji.

Obowiązkowe przeglądy śródsemestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

 

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac w formie wydruków wielkoformatowych lub projekcji, instalacji, obiektów lub innych eksperymentalnych technik uwzględniających czynnik cyfrowy.

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w realizacji zadań- projektów,
  • oryginalność założeń i  rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: od 2 do 5

Literatura podstawowa

1.Podręczniki  do  nauki programów graficznych min:

  •  Adobe Photoshop CC/CC, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016 – OFICJALNY PODRĘCZNIK
  • Adobe Illustrator CC/CC PL, Brian Wood, Helion 2015 – OFICJALNY PODRĘCZNIK

2. Zasoby internetu:

  • e-learning/ np. Adobe training and tutorials,
  • www.eduweb.pl -/kursy on - line/

 

 

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Katalogi z konkursów i wystaw graficznych, m.in.:

  •  5 -10 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017
  • ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
  •  7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice
  • 9 - 10 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015 i 2018, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
  • Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
  • Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015,2018
  •  Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia
  • Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016

2. Aktualne katalogi i wydawnictwa monograficzne i strony www:

  • http://www.triennial.cracow.pl/Aktualności/triennial.cracow.pl - Międzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)
  • http://tgp.asp.katowice.pl,  Triennale Grafiki Polskiej - Katowice 2018
  • http://www.arteon.pl, - magazyn o sztuce
  • http://www.format-net.pl, - pismo artystyczne/kwartalnik
  • http://www.artluk.com - magazyn o sztuce

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-06-2018 20:48)