SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka w nauce |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-F-EN-2-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Etyka w życiu publicznym |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Studenci w trakcie zajęć nabywają wiedzy na temat usytuowania nauki w kulturze ogólnoludzkiej oraz o społecznych oczekiwaniach kierowanych wobec przedstawicieli nauki. Nabywają także kompetencji w zakresie mozliwości uzgasniania i wykorzystywania teorii etycznych do ukierunkowania rozwoju współczesnej nauki, w tym także w kwestiach dotyczących przeciwdziałania patologiom życia naukowego.
Studenci powinni znać podstawy metodologii nauk oraz wiedzy o kulturze, a także znać podstawową terminologię z zakresu etyki.
1. Etyka jako nauka a etyka w nauce. Polityka naukowa. 2. Prestiż społeczny nauki i naukowców. 3. Nauka jako źródło kultury (Elzenberg, Ajdukiewicz). 4. Etyka zawodowa – deontologia zawodowa. 5. Kodeksy etyki zawodowej. 6. Etyka zawodowa w nauce – rys historyczny. 7. „Dobre obyczaje w nauce” – polski kodeks etyczny dla ludzi nauki. 8-9.Patologie życia naukowego. 10-14. Ocena moralna przykładów patologii życia akademickiego w Polsce (na podstawie artykułów Marka Wrońskiego zamieszczonych w „Forum Akademickim”). 15. Nauka bez kontroli i regulacji zewnętrznych. O możliwościach samoregulacji życia naukowego
symulacja, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz samodzielne przeprowadzenie w trakcie zajęć analizy konkretnego przypadku patologii życia naukowego. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz z końcowego kolokwium pisemnego.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 31-05-2018 00:38)