Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych linii rozwojowych w dziejach średniowiecznej Europy
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
wykład
1) Feudalny ustrój rolny w okresie wczesnego średniowiecza. 2) Feudalizacja Europy zachodniej. 3) Państwo wczesnofeudalne na przykładzie państwa Franków. 4) Ustrój wewnętrzny wczesnofeudalnej monarchii niemieckiej. 5) Uniwersalizmy w średniowieczu – cesarstwo i papiestwo. 6) Procesy urbanizacyjne w Europie od XI wieku. 7) Proces tworzenia się monarchii stanowej. 8) Potęgi dynastyczne w Europie XIV-XV wieku.9) Zagrożenia późnego średniowiecza. 10) Kultura rycerska.
ćwiczenia
1) Upadek cesarstwa rzymskiego na Zachodzie. 2) Miejsce i rola władcy w średniowiecznej Europie (V-XI w.). 3) Społeczeństwo Europy średniowiecznej. Rycerstwo europejskie V-XII w. 4) Początki cesarstwa niemieckiego. 5) Wyspy Brytyjskie w X-pocz. XIII w. 6) Skandynawia w X-XII w. 7) Ruś w X-XII wieku 8) Europa środkowa w X-XI wieku. 9) Konflikt o przywództwo w „świecie” chrześcijańskim XI-XII w. 10) Kultura Europy średniowiecznej. 11) Człowiek średniowiecza – obyczaje i mentalność. 12) Herezje i heretycy w Europie. 13) Wojna stuletnia. 14) Europa Środkowa w XV wieku.
Metody kształcenia
wykład: wykład problemowy
ćwiczenia: wykład problemowy, opis wyjaśniający, rozmowa nauczająca, dyskusja, technika linii czasu, ZWI, portfolio, praca z tekstem źródłowym i ikonograficznym
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczeń jest:
wykład: obecność studenta na wykładach
ćwiczenia: uzyskanie minimum 7 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji, debacie, przygotowaniu wystąpienia (prezentacji), portfolio; zaliczenie w ramach konsultacji 2 lektur z wykazu literatury uzupełniającej. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie wystąpienia, 2 – wykonanie portfolio, 1 – zaliczenie lektur, 1 – udział w dyskusji, 3 – udział w debacie. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji lub sprawdzianu (2-4 – zaliczenie sprawdzianu).
Sprawdzian – punktacja:
0 pkt. – ndst
2 pkt. – dst
3 pkt. – db
4 pkt. – bdb.
Skala ocen towarzyszących punktom:
7 pkt. – dostateczny
8 pkt. – dostateczny plus
9 pkt. – dobry
10 pkt. – dobry plus
11 pkt. – bardzo dobry
egzamin: egzamin ustny składający się z odpowiedzi na trzy pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.
Literatura podstawowa
Manteuffel T., Historia powszechna. Średniowiecze (wyd. po 1980).
Michałowski, R. Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Allmand Ch., Wojna stuletnia. Konflikt i społeczeństwo, Kraków 2012.
Althoff G.., Ottonowie. Władza królewska bez państwa, Warszawa 2009.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.