Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy na temat pracy dydaktycznej nauczyciela oraz uwarunkowaniami przebiegu procesów poznawczych.
Wymagania wstępne
Zaliczony kurs z podstaw psychologii i podstaw pedagogiki.
Zakres tematyczny
Psychologiczne podstawy nauczania:
Mimowolne uczenie się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, modelowanie).
Rodzaje problemów i strategie ich rozwiązywania.
Rodzaje pamięci. Warunki sprzyjające zapamiętywaniu.
Temperamentalne i emocjonalne uwarunkowania uczenia się.
Myślenie twórcze i sposoby jego stymulowania.
Pedagogiczne podstawy nauczania:
Proces kształcenia i jego ogniwa.
Cele kształcenia.
Programy i treści kształcenia.
Zasady kształcenia.
Metody kształcenia.
Formy organizacyjne procesu kształcenia. Środki dydaktyczne. Konspekt lekcji.
Proces samokształcenia. Motywowanie uczniów do nauki. Praca domowa.
Pomiar osiągnięć szkolnych. Ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne.
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami.
Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela. Warunki efektywnej pracy nauczyciela.
Metody kształcenia
dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie aktywnego uczestnictwa w dyskusjach i proponowanych ćwiczeniach w trakcie zajęć, oceny z opracowanego i przedstawionego indywidualnie lub w grupie referatu/prezentacji multimedialnej/mapy myśli na temat wybranego zagadnienia oraz pisemnego kolokwium.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z dwóch ocen: z pedagogicznych podstaw nauczania oraz psychologicznych podstaw nauczania. Do uzyskania pozytywnej oceny końcowej niezbędne jest zaliczenie obu części.
Literatura podstawowa
Psychologiczne podstawy nauczania:
Gerrig, R., Zimbardo, P., Psychologia i życie, Warszawa, 2008.
Kowalik, S. (red.), Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa 2011.
Ledzińska, M., Czerniawska, E. (red.), Psychologia nauczania: ujęcie poznawcze. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
Nęcka, E., Trening twórczości, Gdańsk 2012.
Strelau, J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2006.
Pedagogiczne podstawy nauczania:
Bereźnicki, F., Podstawy dydaktyki, "Impuls", Kraków 2007.
Bereźnicki, F., Podstawy kształcenia ogólnego, "Impuls", Kraków 2011.
Dryden, G., Vos, J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wyd. Moderski i S-ka, Poznań 2000.
Konarzewski, K., Kruszewski, K., Sztuka nauczania, t. 1-2, PWN, Warszawa 2004.
Kupisiewicz, Cz., Dydaktyka ogólna, "Graf-Punkt", Warszawa 2000.
Niemierko, B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Okoń, W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2003.
Półturzycki, J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1996.
Taraszkiewicz, M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wyd. CODN, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
Arends, R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 1994.
Bereźnicki, F., Denek, K., Świrko-Pilipczuk, J. (red.), Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, Agencja Wydawnicza "Kwadra", Szczecin 2005.
Brophy, J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Denek, K., Ku dobrej edukacji, "Akapit", Toruń-Leszno 2005.
Huryło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, "Impuls", Kraków 2009.
Kobyłecka, E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, "Impuls", Kraków 2005.
Kupisiewicz, Cz., Rzecz o kształceniu, Wyd. WSP ZNP, Warszawa 1999.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 10:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.