łączenie podstaw teoretycznych i metodologicznych elementów procesu kształcenia i wychowania.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
1) Przedmiot i zadania dydaktyki jako nauki. Podstawowe pojęcia; 2) Organizacja i funkcjonowanie systemu oświaty. Wady i zalety polskiego systemu szkolnego; 3) Uczeń i nauczyciel – wzajemne relacje; 4) Systemy organizacyjne kształcenia (system klasowo – lekcyjny i inne systemy); 5) Metody i formy kształcenia. Środki dydaktyczne; 6) Zasady nauczania; 7) Program szkolny. Podręcznik; 8) Wychowanie w szkole; 9) Problemowe zachowania ucznia i sposoby radzenia sobie z nimi; 10) Wyniki kształcenia – sprawdzanie osiągnięć uczniów; 11) Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń szkolnych. Motywowanie ucznia; 12) Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia;
Metody kształcenia
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny,
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie na ocenę pozytywną pracy pisemnej obejmującego tematykę wykładów.
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1987.
J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1996.
Literatura uzupełniająca
R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1995.
R. Gagne, L.J. Briggs, W.W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, tłumaczył. K. Kruszewski, Warszawa 1992.
B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, Warszawa 1997.
Sztuka nauczania, cz. I, , pod. red. K. Kruszewskiego, Warszawa 1994.
K. Denek, O nowy kształt edukacji, Toruń 1998,
T. Lewowicki, Przemiany edukacji, Warszawa 1998.
S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia, Kraków 1999.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59)
Ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356)
Rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (...) z 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 1651)
Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2015 poz. 843)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, (Dz.U. 2017 1643)
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Szymczak (ostatnia modyfikacja: 04-06-2018 01:07)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.