SylabUZ

Generate PDF for this page

Voice Emission and Language Culture - course description

General information
Course name Voice Emission and Language Culture
Course ID 05.9-WH-WP-EGKJ
Faculty Faculty of Humanities
Field of study history
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Szagun
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

W zakresie wiedzy student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy, style komunikacji i bariery komunikacyjne, zna i rozumie potrzebę stosowania podstawowych warunków higieny głosu, zna podstawowe środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne.

W zakresie umiejętności student potrafi przygotować krótką wypowiedź z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu, zna i wykorzystuje podstawowe środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, potrafi wypowiadać się na przygotowany temat przed średniej wielkości publicznością.

W zakresie kompetencji student rozumie kształcenie poprawnej emisji głosu jako stały proces i jest świadomy potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności sprawnego oraz poprawnego komunikowania się. Student umie dostrzec błędy w wypowiedzi ustnej i szuka sposobów ich poprawy.

Prerequisites

brak

Scope

Cechy prawidłowej emisji głosu. Głos a postawa psychofizyczna. Higiena głosu a higiena życia i środowisko zewnętrzne. Narządy mowy i słuchu w procesie komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery komunikacyjne (zwł. w sytuacji szkolnej). Intencjonalność wypowiedzi a prozodyczne elementy polszczyzny. Podstawowe środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne.

Teaching methods

elementy wykładu, dyskusja, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia z zakresu dykcji, praca z tekstem - recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

ocena aktywności, ocena przygotowania do zajęć, ocena prezentacji wypowiedzi na zadany temat,ocena zawartości, formy i sposobu przedstawienia wystąpienia końcowego

Recommended reading

  1. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
  2. Jadacka, H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.
  3. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
  4. Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wroclaw 2000.
  5. Lubaś W., Urbańczyk S., Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice 1994.
  6. Łastik A., Poznaj swój głos..., Warszawa 2002.
  7. Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.
  8. Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy, Łódź 1999.
  9. Tarasiewicz-Ciesielska B., Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003.
  10. Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna, Opole 1997.
  11. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997. 
  12. Zaleska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
  13. Załazińska A., Rusinek M., Retoryka codzienna, Warszawa 2010.

 

 

 

Further reading

  1. Baudouin de Courtenay J., Spostrzeżenia nad językiem dziecka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1974.
  2. Grabias S., (red.), Zaburzenia mowy, Lublin 2001.
  3. Kaczmarek L., Kształtowanie się mowy dziecka, Poznań 1953.
  4. Nowakowski P., Wariantywność polskiej wymowy scenicznej, Poznań 1996.
  5. Ostaszewska D., tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000.
  6. Zarębina M., Kształtowanie się systemu językowego dziecka, Wrocław 1965.

 

Notes

brak


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 28-05-2018 10:52)