SylabUZ

Generate PDF for this page

Practical German III - course description

General information
Course name Practical German III
Course ID 09.1-WH-FGD-PN3
Faculty Faculty of Humanities
Field of study philology / German Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr hab. Marek Biszczanik, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical German III - Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Practical German III - Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem modułu jest dalsze pogłębianie i doskonalenie znajomości języka niemieckiego w zakresie wszystkich sprawności językowych, tj. pisania, czytania, mówienia oraz słuchania.

Istotną rolę odgrywa tu kształtowanie w studentach umiejętności krytycznej analizy omawianych tekstów przy wykorzystaniu różnych form ćwiczeń sprawdzających globalne i selektywne ich rozumienie oraz rozwijanie umiejętności zdobywania, interpretacji oraz samodzielnego wykorzystania i przetwarzania informacji z różnych źródeł. 

Kolejnym celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi ustnych i pisemnych połączonych z przedstawieniem argumentów przy zachowaniu przejrzystej struktury wypowiedzi, aktywnego udziału w dyskusji, interakcji (tzw. reagowania językowego), parafrazowania, wyrażania własnych poglądów oraz ich obrony w dyskusji w ramach zagadnień realizowanych na danym roku studiów. W pracy nad usprawnianiem umiejętności zarówno ustnego jak i pisemnego wypowiadania się kluczową rolę odgrywa opanowanie przez studentów niezbędnego słownictwa oraz frazeologizmów związanych z omawianymi zagadnieniami. 

Zakres trudności tekstów oraz ćwiczeń dopasowany jest do poziomu odpowiedniego dla danego roku studiów.

Prerequisites

Znajomość języka na poziomie C1+.

Scope

Zakres tematyczny zajęć wchodzących w skład Praktycznej Nauki Języka na poziomie III powinien obejmować wiele zróżnicowanych aspektów dotyczących przeszłych i aktualnych wydarzeń z życia społecznego, kulturalnego, naukowego etc. oraz problemów współczesnego świata, z tak zróżnicowanych dziedzin jak polityka, historia, sprawy społeczne, zagrożenia współczesnego świata, stosunki międzynarodowe, problemy młodzieży, różnice światopoglądowe itp. Tematy omawiane podczas zajęć i w ramach prac domowych powinny cechować się znacznym stopniem abstrakcyjności, skłaniać do przemyśleń i polemik oraz stanowić bodziec do opracowywania zaawansowanych językowo i merytorycznie tekstów obcojęzycznych, zarówno pisemnych (w ramach zajęć tekstowych), jak i ustnych (na zajęciach konwersatoryjnych). Dobór poszczególnych tematów oraz form ich dydaktyzacji powinien uwzględniać potencjalne zainteresowania studentów filologii, ich aktualny poziom językowy oraz być każdorazowo skorelowany przez prowadzącego z aktualnymi wydarzeniami społeczno-politycznymi w Niemczech, w Europie i na świecie.

Teaching methods

Dyskusja z argumentacją, praca z tekstem, dyskusja panelowa "za i przeciw", mapa mentalna, klasyczna metoda problemowa, projekt, praca indywidualna, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń. 

Warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów

Obecność i aktywność na zajęciach z poszczególnych przedmiotów, zaliczenie przewidzianych kolokwiów, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych.

Recommended reading

Backhaus, Anke / Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna (2013): Intensiver schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Klett, Stuttgart.

Esselborn, Karl / Wintermann, Bernd (1989): Auswerten und Schreiben. Auswertung von Schaubildern – Protokoll – Kommentar – Referat. Hueber. München.

Eggers, Dietrich/ Ehnert, Helga/ Ehnert, Rolf: Gespräch und Diskussion. Verwirklichen von Sprechabsichten. München 1980.

Ehnert H., Ehnert R., Gespräch und Diskussion. Verwirklichen von Sprechabsichten, Dortmund 1980.

Esselborn K., Wintermann B., Auswerten und Schreiben. Auswertung von Schaubildern, Protokoll, Kommentar, Referat, München 1985.

Eppert F., Material zum Konversationsunterricht, Ismaning 1994.

Kirchhoff, Gerhard (1980): Fertigkeit Schreiben. Lehr- und Übungsbuch zur Förderung schriftlicher Äußerungen im Sprachunterricht für Fortgeschrittene. Teil 1 und 2. Hueber. München.

Köhl-Kuhn, Renate u.a.: Mittelpunkt B2/C1 Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Klett 2009.

Leis, Mario: Kreatives Schreiben: 111 Übungen. (Texte und Materialien für den Unterricht). Stuttgart 2007.

Morewedge, Rosemarie: Mitlesen, mitteilen. Literarische Texte zum Lesen, Sprechen, Schreiben und Hören. Boston 2007. 

Schatz, Heide u.a.: Fertigkeit Sprechen. München Langenscheidt 2006.

Starke G., Zuchewicz T., Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache, Frankfurt a.M. 2003.

Swerlowa, Olga: Grammatik & Konversation 2: Arbeitsblätter für den Deutschunterricht. Langenscheidt 2002.

Van Eunen, Kees / Moreau, Jacques/de Nys, Filip / Wildenbeest, May: Lesebogen. Fiktionale Texte mit Aufgaben... Langenscheidt 1990.

Werder, Lutz von: Lehrbuch des kreativen Schreibens. Wiesbaden 2007.

Zuchewicz T., Adaszyński Z., Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten, Zielona Góra-Göttingen 2009.

Wybrane artykuły z niemieckojęzycznych czasopism ogólnotematycznych, np. "FAZ", "Focus", "Spiegel", "Stern", "Die Welt", "Planet Wissen", "Die Zeit",  etc., ponadto wybrane przez prowadzącego aktualne teksty internetowe bądź literackie we fragmentach.

(Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.)

 

Further reading

Adamzik, Kirsten/Krause, Wolf-Dieter (red.): Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Tübingen 2005.

Gutterer, Gisela / Latour, Bernd (1990): Grammatik in wissenschaftlichen Texten. Hueber. München.

Heinemann, Margot/Heinemann Wolfgang: Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen 2002.

Wg bieżących potrzeb, zgodnie z ustaleniami prowadzącego.

 

Notes

brak


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 29-05-2019 18:14)