SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-TI
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Maria Stańkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie wiedzy i zdobycie umiejętności w zakresie wykorzystywania narzędzi i środków informatyki w praktyce, w tym:

– formatowania złożonych dokumentów tekstowych,

– wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do obliczeń i graficznej prezentacji wyników,

– umiejętnego posługiwania się zasobami Internetu,

– budowy i możliwości wykorzystania baz danych,

– tworzenia i wykorzystania prezentacji multimedialnych,

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu działania komputera i jego obsługi, funkcji systemu operacyjnego oraz pakietu biurowego na poziomie ECDL Core.

Zakres tematyczny

L1. Pojęcia podstawowe: informacja, informatyka, technologia informacyjna. Podstawowe systemy informatyczne (SPIS, SINT, itp.). Budowa komputera i system operacyjny komputera. Pliki i katalogi. Przetwarzanie informacji. Binarny system zapisu informacji w komputerze. Komunikacja w sieci. Udostępnianie zasobów. Wyszukiwanie komputerów w sieci. Podstawy protokołu sieciowego TCP/IP – adres IP, maska, brama, serwisy DNS.

L2. Formatowanie dokumentu. Ustawienia strony. Nagłówki i stopki. Formatowanie akapitu i czcionki. Tabulatory. Wypunktowanie i numerowanie.

L3. Sekcje dokumentu. Tekst w kolumnach. Wzajemne oddziaływanie ustawień akapitu i sekcji. Tabele. Formuły liczące.

L4. Formatowanie dokumentu z użyciem styli. Automatyczne tworzenie spisu treści, spisów rysunków i tabel. Tworzenie przypisów. Sprawdzanie pisowni i gramatyki. Korzystanie z tezaurusa. Wyszukiwanie i zamiana tekstu. Budowa makrodefinicji. Kreator i szablon dokumentu.

L5. Grafika i formatowanie rysunków. Wprowadzanie i edycja wzorów matematycznych (Microsoft Equation). Korespondencja seryjna.

L6. Kolokwium I.

L7. Budowa arkusza kalkulacyjnego. Adresowanie komórek. Tworzenie i edycja formuł. Serie danych. Formatowanie komórek i liczb. Rozbudowa arkusza. Praca z wieloma arkuszami. 

L8. Funkcje analizy danych. Konsolidacja, sortowanie i filtrowanie danych. Automatyczne obliczanie. Sumy pośrednie.

L9. Graficzna prezentacja danych. Tworzenie i modyfikacja wykresów.

L10. Funkcje statystyczne. Funkcje logiczne. Funkcje tekstowe.

L11. Kolokwium II.

L12. Wprowadzenie do programu MS Access. Tworzenie i modyfikacja tabel. Właściwości pól. Zastosowanie kreatora tabel. Zakładanie i modyfikacja relacji. Tworzenie i modyfikacja formularzy. Właściwości formantów. Zastosowanie kreatora formularzy.

L13. Tworzenie i modyfikacja kwerend. Zastosowanie kreatora kwerend. Filtrowanie, selekcja i sortowanie danych. Tworzenie raportów.

L14. Wprowadzenie do programu MS Power Point. Zasady przygotowywania prezentacji. Tworzenie szablonu prezentacji.

L15. Weryfikacja i ocena przygotowanych prezentacji.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne – laboratoryjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywne oceny z:

  • kolokwium z umiejętności formatowania złożonych dokumentów tekstowych zawierających dodatkowe obiekty w postaci tabel, obiektów graficznych, wzorów,
  • kolokwium z umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania praktycznych problemów,
  • aktywności podczas zajęć laboratoryjnych,
  • przygotowania i przedstawienia prezentacji multimedialnej o tematyce związanej z kierunkiem kształcenia.

Zaliczenie na ocenę.

Ocena końcowa stanowi średnią ważoną, waga ocen: 5 - oceny z kolokwium, 3 - ocena za opracowanie i przedstawienie prezentacji, 3 – ocena aktywności podczas zajęć laboratoryjnych.

 

Literatura podstawowa

  1. Knefel A., Jakubowski J., Skrzypczak A., Stańkowska M., Zastosowanie informatyki, część I i II, Sulechów 2002, wydanie elektroniczne: http://www.pwsz.sulechow.pl/zti/index.php?id=do_pobrania
  2. Wróblewski P., MS Office 2010 w biurze i nie tylko, Helion, Gliwice 2010.
  3. Masłowski K., Excel 2007. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice 2007.
  4. Kowalczyk G., Word 2010 PL. Ćwiczenia praktyczne, Helion 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Alexander M., Walkenbach J., Analiza I prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice 2011.
  2. Lenar P., Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych, Helion 2011.
  3. Muir N., Microsoft PowerPoint 2010 PL. Podejście praktyczne, Helion 2011.
  4. Flanczewski S., Access 2007 PL w biurze i nie tylko, Helion 2009.
  5. Pikoń K., ABC Internetu, Helion, Gliwice 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Maria Stańkowska (ostatnia modyfikacja: 11-01-2019 00:13)