SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizjologia żywienia |
Kod przedmiotu | 16.3-WL-ŻiDwS-FŻ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Żywienie i dietetyka w sporcie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Poznanie i zrozumienie mechanizmu regulacji procesów fizjologicznych, współdziałanie narządów i układów w przemianach metabolicznych oraz zachowanie homeostazy organizmu w procesie żywienia.
Wiedza z zakresu fizjologii człowieka oraz umiejętność korzystania z cyfrowych/naukowych baz danych i prezentacji efektów obserwacji naukowych.
1. Czynności wydzielnicze gruczołów trawiennych. Czynności wątroby: próby czynnościowe wątroby, pęcherzyk żółciowy i mechanizmy wydzielania żółci.
2. Neurohormonalne regulacja przyjmowania pokarmu; łaknienie, sytość
3. Trawienie i wchłanianie: węglowodany, białka i kwasy nukleinowe, tłuszcze.
4. Uzyskiwanie energii z pożywienia i pojęcie energii swobodnej. Kontrola energii uwalnianej przez komórki. Masa i skład ciała.
5. Rozmieszczenie wody i elektrolitów, regulacja transportu jonów i wody przez błony biologiczne. Regulacja bilansu wody. Regulacja objętości płynu w przestrzeni zewnątrz komórkowej i śródmiąższowej.
6. Regulacja osmolarności płynów ustrojowych przez wazopresynę i układ pragnienia. Regulacja bilansu elektrolitów – sodu, potasu, wapnia i fosforu oraz chloru.
7. Kontrola absorpcji żelaza z pożywienia. Kontrola poziomu żelaza w organizmie związana z regulacją poziomu ferrytyny i ferroportyny. Udział hepcydyny w regulacji poziomu żelaza u sportowca.
8. Układ pokarmowy sportowca; zaburzenia funkcji w trakcie wysiłku.
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, pomiary i obserwacje z wykorzystaniem dostępnej aparatury, metoda oparta na rozwiązaniu problemu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Seminarium: warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej nt. wybranego problemu zdrowotnego dot. zaburzenia funkcji układu pokarmowego pod wpływem wysiłku fizycznego.
1. Konturek SJ. Fizjologia człowieka; podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Elsevier Urban & Partner 2013
2. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Wyd. PZWL 2006
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ http://www.bu.uz.zgora.pl/
PROGRAM OPRACOWAŁA:
dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny, prof. UZ
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 17-08-2018 07:10)