SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza uzależnień behawioralnych i problem podwójnych diagnoz - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza uzależnień behawioralnych i problem podwójnych diagnoz
Kod przedmiotu 14.4-WP-UB-DUB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Uzależnienia behawioralne- diagnoza i pomoc psychologiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Egzamin
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie teoretycznych i aplikacyjnych aspektów diagnozy psychologicznej uzależnień behawioralnych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Problematyka zajęć koncentruje się wokół takich zagadnień jak: rozumienie diagnozy w psychologii uzależnień, modele diagnozy, sposoby ujmowania procesu diagnostycznego i jego etapy, relacje diagnostyczne w wymiarze osobowym i społecznym, problemy podwójnych diagnoz, etyczne problemy diagnozowania. Student poznaje narzędzia służące identyfikacji objawów uzależnienia oraz ocenie jego nasilenia; korzyści i ograniczenia stosowanych w uzależnieniach technik diagnostycznych. Student zdobywa pierwsze doświadczenia diagnostyczne.

Metody kształcenia

  • wykład klasyczny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja dydaktyczna, case study,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem – egzamin ustny lub pisemny.

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę, na co składa się ocena aktywności na ćwiczeniach oraz ocena z kolokwium/praca pisemna.

Literatura podstawowa

  1. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia behawioralne, Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

  1. B. Habrat (2016) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne,  Warszawa:  Instytut Psychiatrii i Neurologii. 
  2. Rowicka M. (2015). Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i leczenie. KBPN, Fundacja Praesterno, Warszawa.
  3. Cierpiałkowska L. (2016). Psychologia uzależnień. W: Cierpiałkowska L., Sęk, H.(red.). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2018 22:33)