Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi kryteriami oceny jakości żywności. Ocena jakości artykułów spożywczych. Metody stosowane w ocenie jakości żywności. Student podczas nauki poznaje obowiązujące wymogi prawa żywnościowego dotyczące jakości żywności, rolę standardów jakościowych w kreowaniu jakości żywności. Zapoznaje się z rodzajami certyfikacji żywności oraz poznaje instytucje nadzorujące obrót żywnością.
Wymagania wstępne
Podstawy z zakresu żywienia, właściwości składników żywności.
Zakres tematyczny
Podczas zajęć studenci zapoznają się z następującymi treściami programowymi:
Standaryzacja żywności, rola normalizacji w kreowaniu jakości żywności
Wymagania prawa żywnościowego
Podstawowe zagrożenia jakości żywności (chemiczne, fizyczne i biologiczne)
Charakterystyka jakościowa żywności pochodzenia zwierzęcego: żywiec i drób rzeźny, ryby i ich przetwory
Charakterystyka jakościowa żywności pochodzenia zwierzęcego: mleko i jaja, miód i ich przetwory
Charakterystyka jakościowa żywności pochodzenia roślinnego: owoce, warzywa, zboża i ich przetwory
Substancje dodatkowe dozwolone – wpływ na jakość produktów spożywczych
Ćwiczenia:
Kryteria jakości żywności
Analiza zagrożeń w produkcji żywności pochodzenia roślinnego
Analiza zagrożeń w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego
Podstawowe elementy obowiązkowe i nieobowiązkowe w ocenie surowców i produktów spożywczych
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Pieczywo i makarony
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Wyroby cukiernicze
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Obiadowe koncentraty spożywcze
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Deserowe koncentraty spożywcze
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Sery dojrzewające i topione
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Konserwy rybne
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Napoje owocowe
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Dżemy i przetwory owocowe
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Przekąski
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Napoje bezalkoholowe
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Słodycze i miód
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
wykład problemowy
metody poszukujące:
sytuacyjna: analiza przypadku
ćwiczenia laboratoryjne (analiza jakości różnych produktów spożywczych wg wybranych standardów)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest uzyskanie odpowiedniej średniej ważonej z następujacych form sprawdzania efektów kształcenia:
egzamin: część pisemna (z pomocami dydaktycznymi), część ustna
sprawdziany/kolokwia w trakcie semestru
prezentacje wyników i raporty na zajęciach laboratoryjnych i projektowych
testy wielokrotnego wyboru
W trakcie ćwiczeń sprawdziany cząstkowe;
Zaliczenie treści wykładowych: pisemny test z pytaniami otwartymi połączony z częścią ustną;
Literatura podstawowa
Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego. Pr. zbior. pod red. K. Świetlikowskiej. Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
Towaroznawstwo żywności. D. Kołożyn-Krajewska, T. Sikora. WSiP, Warszawa 2009
Towaroznawstwo żywności przetworzonej. Technologia i ocena jakościowa. Pr. zbior. pod red F. Świderskiego. Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
Literatura uzupełniająca
Technologia żywności pochodzenia zwierzęcego. Surowce. T. Skrabka-Błotnicka. Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, 2007
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Jarosław Kliks (ostatnia modyfikacja: 22-12-2018 09:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.