Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa, zarówno jako całości, jak i w poszczególnych obszarach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem miar efektywności gospodarowania. Wiedza ta umożliwi znajdowanie odpowiednich form prowadzenia działalności gospodarczej i wykorzystywanie instrumentów organizacyjno-finansowych, które wspierałyby rozwój tej działalności na konkurencyjnym rynku.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu ekonomii.
Zakres tematyczny
Małe i średnie przedsiębiorstwa w teoriach ekonomicznych.
Uwarunkowania uruchomienia działalności gospodarczej.
Planowanie działalności gospodarczej.
Formy prawne i struktura organizacyjna przedsiębiorstwa.
Charakterystyka działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej.
Zarządzanie w przedsiębiorstwie.
Zatrudnienie i płace.
Marketingowe aspekty funkcjonowania firm.
Rozliczenia przedsiębiorstwa w obrocie krajowym i zagranicznym.
Współpraca przedsiębiorstwa z instytucjami zewnętrznymi (banki, urzędy skarbowe, zakład ubezpieczeń społecznych).
System finansowy przedsiębiorstwa (przychody, koszty, podatki, wynik finansowy).
Majątek i kapitał jednostek gospodarczych.
Finansowanie działalności gospodarczej.
Rola inwestycji w rozwoju firmy.
Analiza ekonomiczno-finansowa działalności przedsiębiorstwa.
Metody kształcenia
metody podające: wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
metody poszukujące: problemowe: klasyczna metoda problemowa (np. analiza czynników otoczenia przedsiębiorstwa, wybór celów, instrumentów motywacji); ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
ocena pozytywna z przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności
ocena z aktywności za zadania realizowane na zajęciach
Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 60% z oceny z testu końcowego i w 40% z oceny z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000
Piasecki B. (red. nauk.), Ekonomika i zarządzanie małą firmą, Wyd. 3, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa; Łódź 2001
Literatura uzupełniająca
Dębski D., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw, Cz. 1 i 2, WSiP, Warszawa 2012
Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wyd. AE, Wrocław 1999; Wyd. 3 i późniejsze
Sudoł S., Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie: zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2006
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 06-01-2019 20:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.