Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania i diagnozowania potrzeb edukacyjnych ludzi w różnych środowiskach społecznych i zróżnicowanych pod względem wieku (w szczególności dorosłych). Kształtowanie umiejętności doboru umiejętności doboru odpowiednich form kształcenia i samodoskonalenia zawodowego przez całe życie. Umiejętność oferowania produktów turystycznych zawierających możliwości edukacyjne i poznawcze dla ludzi dorosłych.
Wymagania wstępne
Przedmiot realizowany od podstaw
Zakres tematyczny
WYKŁADY
Przedmiot, struktura i zadania andragogiki. Polska 2030 – wyzwania rozwojowe społeczeństwa polskiego.
Społeczeństwo i gospodarka oparte na wiedzy, a rozwój kapitału ludzkiego (przykład współczesnego przedsiębiorstwa). Proces Boloński – przemiany w szkolnictwie wyższym.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Perspektywa uczenia się przez całe życie – uczenie się w kolejnych etapach życia i kariery.
Wczesna dorosłość – charakterystyka fazy życia. Człowiek dorosły – fazy odpowiedzialności życiowej. Starość w cyklu życia. Uczenie się człowieka dorosłego.
Aktywność kulturalna i turystyczna ludzi dorosłych. Nauczyciel edukacji dorosłych: edukator czy mentor?
ĆWICZENIA
Swoistość wychowania dorosłych. Dorosłość i dojrzałość jako kategorie andragogiczne. Człowiek dorosły jako podmiot i przedmiot wychowania.
Potrzeby i możliwości wychowania dorosłych. Uczeń dorosły – specyfika dydaktyki. Determinanty i swoistość wychowania dorosłych. Proces kształcenia dorosłych i jego główne składniki. Cele kształcenia. Formy edukacji dorosłych. Treści kształcenia i zasady ich organizacji. Zasady nauczania dorosłych.
Metody kształcenia dorosłych. Środki dydaktyczne Kształcenie ustawiczne jako społeczna potrzeba uzupełniania wiedzy. Uzupełnianie wiedzy jako zjawisko społeczne. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie szkolnym. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie pozaszkolnym.
Edukacja ustawiczna – porównanie systemów europejskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Uniwersytet Trzeciego Wieku: charakterystyka działalności turystycznej wybranych UTW.
Dom kultury: charakterystyka oferty dla dorosłych na przykładzie wybranych DK.
Metody kształcenia
Ćwiczenia terenowo – warsztatowe: wizyta studyjna w wybranym UTW i DK
Ćwiczenia konwersatoryjne
Prezentacja „studium przypadku” z zastosowaniem środków audio-wizualnych (prezentacja multimedialna).
Opracowania programu działalności DK w formie oferty dla dorosłych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i warsztatach.
Pozytywna ocena z kolokwium
Pozytywna ocena z przygotowania i przedstawienia programu działalności DK w formie oferty dla dorosłych.
Egzamin.
Literatura podstawowa
Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 2004.
Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1999.
Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa 1998.
Wujek T. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych, Warszawa 1992.
Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.
Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław 1998.
Zych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Warszawa 1999.
Stolarczyk – Ambroziak E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.
Literatura uzupełniająca
Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 1999.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.