SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Andragogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Andragogika
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-A
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania i diagnozowania potrzeb edukacyjnych ludzi w różnych środowiskach społecznych i zróżnicowanych pod względem wieku (w szczególności dorosłych). Kształtowanie umiejętności doboru umiejętności doboru odpowiednich form kształcenia i samodoskonalenia zawodowego przez całe życie. Umiejętność oferowania produktów turystycznych zawierających możliwości edukacyjne i poznawcze dla ludzi dorosłych.

Wymagania wstępne

Przedmiot realizowany od podstaw

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  1. Przedmiot, struktura i zadania andragogiki. Polska 2030 – wyzwania rozwojowe społeczeństwa polskiego.
  2.  Społeczeństwo i gospodarka oparte na wiedzy, a rozwój kapitału ludzkiego (przykład współczesnego przedsiębiorstwa). Proces Boloński – przemiany w szkolnictwie wyższym.
  3. Krajowe Ramy Kwalifikacji. Perspektywa uczenia się przez całe życie – uczenie się w kolejnych         etapach życia i kariery.
  4. Wczesna dorosłość – charakterystyka fazy życia. Człowiek dorosły – fazy odpowiedzialności  życiowej. Starość w cyklu życia. Uczenie się człowieka dorosłego.
  5. Aktywność kulturalna i turystyczna ludzi dorosłych. Nauczyciel edukacji dorosłych: edukator czy mentor?

ĆWICZENIA

 

  1. Swoistość wychowania dorosłych. Dorosłość i dojrzałość jako kategorie andragogiczne. Człowiek dorosły jako podmiot i przedmiot wychowania.
  2. Potrzeby i możliwości wychowania dorosłych. Uczeń dorosły – specyfika dydaktyki. Determinanty i swoistość wychowania dorosłych. Proces kształcenia dorosłych i jego główne składniki. Cele kształcenia. Formy edukacji dorosłych. Treści kształcenia i zasady ich organizacji. Zasady nauczania dorosłych. 
  3. Metody kształcenia dorosłych. Środki dydaktyczne Kształcenie ustawiczne jako społeczna potrzeba uzupełniania wiedzy. Uzupełnianie wiedzy jako zjawisko społeczne. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie szkolnym. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie pozaszkolnym.

    WARSZTAT

  1. Kształcenie ustawiczne – idea, cele, treści, zasady, metody, system.  
  2. Edukacja ustawiczna – porównanie systemów europejskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
  3. Uniwersytet Trzeciego Wieku: charakterystyka działalności turystycznej wybranych UTW.
  4. Dom kultury: charakterystyka oferty dla dorosłych na przykładzie wybranych DK.

Metody kształcenia

  • Ćwiczenia terenowo – warsztatowe: wizyta studyjna w wybranym UTW i DK
  • Ćwiczenia konwersatoryjne
  • Prezentacja „studium przypadku” z zastosowaniem środków audio-wizualnych (prezentacja multimedialna).
  • Opracowania programu działalności DK w formie oferty dla dorosłych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i warsztatach.
  • Pozytywna ocena z kolokwium
  • Pozytywna ocena z przygotowania i przedstawienia programu działalności DK w formie oferty dla dorosłych.
  • Egzamin.

Literatura podstawowa

  1. Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 2004.
  2. Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1999.
  3. Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa 1998.
  4. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych, Warszawa 1992.
  5. Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.
  6. Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław 1998.
  7. Zych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Warszawa 1999.
  8. Stolarczyk – Ambroziak E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 1999.
  2. Strelau J., (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki, Gdańsk 2000.
  3. Szatur – Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
  4. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium historyczno – porównawcze, Białystok 2000.
  5. Brzezińska A., Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.
  6. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 07-01-2019 14:42)