SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia kliniczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia kliniczna
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSP-PsK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy. 

Wymagania wstępne

Zaliczenie kursu z Wprowadzenia do psychologii.

Zakres tematyczny

Treść wykładów:

Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Pojęcie zdrowia psychicznego. Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna. Psychopatologia ogólna. Zaburzenia spostrzegania. Zaburzenia pamięci, myślenia, uczuciowości, świadomości. Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego. Specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu dzieciństwa. Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny. Uzależnienia. Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia. Leczenie. Zaburzenia osobowości. Diagnozowanie. Rozwój zaburzeń. Grupy zaburzeń. Zaburzenia psychotyczne. Schizofrenia.  Poglądy historyczne. Symptomy. Deficyty funkcjonowania. Źródła podatności. PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność. Leczenie. Zaburzenia nastroju: Depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji, leczenie, strategie zaradcze przeciw obniżaniu się nastroju. Zaburzenia lękowe: Strach i lęk, fobia, panika, zaburzenia obsesyjno-kompulsywneTerapia zaburzeń psychicznych. Historyczne i współczesne kierunki terapii. Metody terapeutyczne. Skuteczność psychoterapii. 
Treść ćwiczeń:
Podstawowe zagadnienia dotyczące psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz psychopatologii rozwojowej. Zaburzenia eksternalizacyjne: ADHD , ADD, zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze. Zaburzenia internalizacyjne: Depresja dzieci i młodzieży. Samobójstwa. Zaburzenia lękowe. Autoagresja i celowe samouszkadzanie. Uogólnione zaburzenia rozwoju: autyzm, upośledzenie umysłowe. Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia. Zaburzenia nawyków i wydalania: moczenie, zanieczyszczanie się kałem. Leczenie dzieci po urazach psychicznych: najistotniejsze aspekty terapii, podstawowy proces terapii, stany warunkowane urazem. Kontakt terapeutyczny, warunki skutecznej pomocy, interwencja kryzysowa.
 

Metody kształcenia

Wykład i ćwiczenia.

Wykład konwersatoryjny. Aktywne metody pracy z grupą: prezentacje multimedialne, analiza przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test pisemny i praca pisemna.
Zaliczenie ćwiczeń: Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Każdy student zobowiązany jest do wykonania analizy przypadku oraz zaliczeniu testu z wiedzy.
Ocena końcowa: Ocena końcowa jest wypadkową ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń. Nie ma możliwości uzyskania pozytywnej oceny z wykładów bez wcześniejszego uzyskania zaliczenia z ćwiczeń oraz nie ma możliwości uzyskania zaliczenia przedmiotu w wypadku nieobecności w wymiarze przekraczającym 30% czasu zajęć.
 

Literatura podstawowa

Psychologia kliniczna (2006),  pod. red. H. Sęk, Warszawa: PWN. T.2
Seligmann M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003), Psychopatologia. Gdańsk: GWP.
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
L. Cierpiałkowska (2010) Psychopatologia WN Scholar
 

Literatura uzupełniająca

Carson, Butcher, Mineka (2204). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.
Sterling, J., Hellewell, J. (2005).  Psychopatologia. Gdańsk: GWP.
Belin S. (2002). Schizofrenia. Gdańsk: GWP.
O’Connor, R., Sheehy. N. (2001). Zrozumieć samobójcę. Gdańsk: GWP.
Yapko. M. (2000). Kiedy życie boli. Zalecenia w leczeniu depresji. Gdańsk: GWP.
Dudek, B. (2002). Zaburzenia po stresie postraumatycznym. Gdańsk: GWP.
Rachman, S. (2001). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: GWP.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 06-05-2019 19:44)