SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rysunek odręczny III |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-AiUP-RysOdrIII03l-L-S13_pNadGenW51S2 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest: ugruntowanie wiedzy o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, lawowanie, czy budowanie nastroju przy pomocy światłocienia, z uwzględnieniem różnorodności faktur i materii.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: ugruntowanie umiejętności prezentowania i uzasadniania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.
Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek Odręczny II.
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, różnic w natężeniu światła, oraz niuansów materii na różnorodnych powierzchniach. Znajomość szkiców i rysunków wybitnych malarzy i architektów.
Program laboratorium::
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonać własnej interpretacji tej kompozycji przy pomocy techniki lawowania, uwzględniając przestrzeń, proporcje, oraz dynamikę układu. Następnie wykonać rysunek studyjny, podkreślając jego klimat poprzez zastosowanie obserwowanej różnorodności faktur i materii.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonać serię szkiców metodą lawowania, dokonując syntezy określonego problemu. Wybrany szkic zinterpretować na dużym formacie stosując technikę lawowania. Następnie narysować studium podkreślające charakter wybranego obiektu wraz z kontekstem, stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej.
3. Na podstawie martwej natury /pracownia/ narysować dwie interpretacje tej kompozycji ukazując zmieniającą się dynamikę w zależności od zastosowania miękkiego lub ostrego światła.
4. Wyszukać w plenerze ciekawe obiekty architektury zabytkowej i nowoczesnej oraz zabytkowe i nowoczesne wnętrza. W technice dowolnej wykonać serię szybkich szkiców charakteryzujących te sytuacje. Następnie zinterpretować dwie wybrane kompozycje na dużym formacie stosując dowolną technikę (np. architektura zabytkowa + zabytkowe wnętrze lub architektura nowoczesna + nowoczesne wnętrze).
Metody podające: zaprezentowanie szkiców i rysunków wybitnych twórców oraz wybór prac studentów (Galeria Sztuki KAiU UZ).
Metody poszukujące: studium martwej natury w pracowni, szkice i rysunki w plenerze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student ma obowiązek dostarczyć oryginały wszystkich prac semestralnych, wykonanych w ramach pracowni na zaliczenie przedmiotu
Laboratorium:
Student rozwinął wiedzę o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonał własnej interpretacji tej kompozycji przy pomocy techniki lawowania, uwzględniając przestrzeń, proporcje, oraz dynamikę układu. Następnie wykonał rysunek studyjny, podkreślając jego klimat poprzez zastosowanie obserwowanej różnorodności faktur i materii.
Znalazł w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonał serię szkiców metodą lawowania, dokonując syntezy określonego problemu. Wybrany szkic zinterpretował na dużym formacie stosując technikę lawowania. Następnie narysował studium podkreślające charakter wybranego obiektu wraz z kontekstem, stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej.
Na podstawie martwej natury /pracownia/ narysował dwie interpretacje tej kompozycji ukazując zmieniającą się dynamikę w zależności od zastosowania miękkiego lub ostrego światła.
Wyszukał w plenerze ciekawe obiekty architektury zabytkowej i nowoczesnej oraz zabytkowe i nowoczesne wnętrza. W technice dowolnej wykonał serię szybkich szkiców charakteryzujących te sytuacje. Następnie zinterpretował dwie wybrane kompozycje na dużym formacie stosując dowolną technikę (np. architektura zabytkowa + zabytkowe wnętrze lub architektura nowoczesna + nowoczesne wnętrze).
Ma twórcze podejście do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także swobodnie dyskutuje i dzieli się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.
1. Jan Bruzda — Szkice architektoniczne, Kraków, 1993, A-7, PK
2. Jan Bruzda — Szkice perspektywiczne w architekturze, Warszawa, 1971, PWN
3. Olgierd Czerner — Polskie współczesne rysunki architektoniczne, Kraków, 1989, SARP Kraków
4. Maria Misiagiewicz — O prezentacji idei architektonicznej, Kraków, 1999, Politechnika Krakowska
5. Andrzej Białkiewicz — Rola rysunku w warsztacie architekta, Kraków, 2004, Politechnika Krakowska
1. W. Kandynski — Punkt i linia, a płaszczyzna, Warszawa, 1986, PIW
2. Gustaw Peichl — Back to the Pen. Back to the Pencil, Salzburg, 2003, Anton Pustet
3. "ARTEON" - magazyn o sztuce współczesnej, miesięcznik
4. "ARTLUK" - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
5. „CZAS KULTURY” - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
6. "Culture.pl" - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 10-06-2021 11:14)