SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Architektura w krajobrazie kulturowym (przedmiot o treściach humanistycznych) |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchD-ArchKraj-S17 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z rolą architektury w krajobrazie kulturowym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na skalę obiektów, ich detale, rytm i kolorystykę, układy przestrzenne oraz kontekst czasowy.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta rozpoznawania i datowania stylów architektonicznych oraz umiejętności wykorzystania form architektury historycznej jako inspiracji twórczej w projektowaniu architektury współczesnej.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uświadomienie studentowi społecznej roli architekta oraz kompetencji do popularyzacji zagadnień architektonicznych w społeczeństwie, szczególnie w pracy zawodowej w kontaktach z inwestorem oraz przedstawicielami różnych branż.
Ogólna znajomość zagadnień z zakresu historii architektury.
Program wykładów obejmuje prezentację obiektów w kontekście otoczenia budowli z różnych okresów historycznych i lokalizacji, jako przykładów różnorodnych form i skali, w konkretnym otoczeniu.
Program ćwiczeń:
Ćwiczenia są poświęcone szczegółowemu przedstawieniu obiektów, które wcześniej omówiono na wykładach. Program ćwiczeń dotyczy również problemów urbanistycznych miast związanych z rozwojem między innymi zabudowy mieszkalnej i użyteczności publicznej w kraju i za granicą.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład informacyjny, pokaz, prezentacje audio-wizualne.
Metody poszukujące: praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Obecność na wykładach i pozytywna ocena z kolokwium (Student powinien udzielić poprawnych odpowiedzi na tematy zadane podczas kolokwium zaliczeniowego).
Ćwiczenia:
Obecność na ćwiczeniach, pozytywna ocena z referatu i prezentacji na zajęciach (w planowanym terminie), oraz aktywny udział w dyskusji.
Ocena końcowa to średnia ocen z prezentacji referatu (ćwiczenia) uwzględniających frekwencję i czynny udział w zajęciach.
1. Czerny W., Architektura zespołów osiedleńczych, Warszawa, Arkady, 1972.
2. Kłosek-Kozłowska D., Dziedzictwo miast. Ochrona i rozwój, PAN Warszawska Drukarnia Naukowa, Warszawa 2013.
3. Kłosek-Kozłowska D., Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.
1.Paszkowski Z., Restrukturalizacja Miasta Historycznego - jako metoda jego współczesnego kształtowania, Szczecin 2008.
2. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Wyd. 2, Warszawa 2008.
3. Gajda R. , Szcześniak N., Archistorie. Jak odkrywać przestrzeń miast? Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2018
4. Davidson Cragoe C., Jak czytać architekturę. Najważniejsze informacje o stylach i detalach, Wyd. Arkady 2009
5. Jeleńska M., Archistoria. Opowieść o architekturze. Wyd. Muchomor, 2018
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia przystosowana do prezentacji multimedialnych.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-12-2019 21:40)