SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania społeczne w teorii i praktyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania społeczne w teorii i praktyce
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSD-BS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykształcenie u studentów wzorców myślenia pozwalających dokonać obiektywnej i mierzalnej oceny merytorycznej wartości koncepcji, idei, projektu naukowego.

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami pracy naukowej i metodologii nauk społecznych. Wykształcenie umiejętności samodzielnego przeprowadzenia empirycznych badań społecznych, umiejętności prowadzenia krytycznej interpretacji publikowanych wyników badań społecznych oraz umiejętności współpracy z ekspertami w dziedzinie badań społecznych.

Wymagania wstępne

Studenci posiadają elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań społecznych. Potrafią formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań, dokonywać syntezy dotychczasowej wiedzy, posiadają umiejętność pracy w zespole zachowują otwartość na nową wiedzę.

Zakres tematyczny

Wykłady

 - Metodologiczne podstawy współczesnych nauk społecznych. Metodologia a funkcje badań społecznych jako dyscyplina naukowa. Znaczenie metodologii w ewaluacji zmian w naukach pedagogicznych i społecznych.

- Geneza i rozwój wybranych koncepcji badań zjawisk społecznych.

- Paradygmat jako regulator procesów społecznych.

- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w opisywaniu rzeczywistości społecznej.

- Prawa nauki ( rodzaje, weryfikacja, falsyfikacja).

- Pozytywistyczna i humanistyczna wizja badań naukowych.

- Postmodernistyczna wizja badań naukowych.

Ćwiczenia

- Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych.

- Struktura badań społecznych i pedagogicznych (przedmiot badań, formułowanie problemów badawczych, hipotez, ustalanie zmiennych i wskaźników).

- Dobór metod, technik i narzędzi badawczych - badania jakościowe i ilościowe.

- Analiza danych – procedury wnioskowania statystycznego.

- Przygotowanie projektu badawczego.

Metody kształcenia

Wykłady:

- wykład problemowy

Ćwiczenia:

- analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, konsultacje projektów badawczych, prezentacja opracowanych projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

- egzamin pisemny

Ćwiczenia:

- aktywność na zajęciach, przygotowanie projektu badawczego.

Ocena z przedmiotu:

E/ZO.

Literatura podstawowa

- Babbie E. Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

- Babbie E. Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

- Brzeziński J.M. (red), Metodologia badań społecznych, Poznań 2011.

- Maszke W. Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.

- Pilch T. Bauman T. Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.

- Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.

 

Literatura uzupełniająca

- Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

- Nowak S. Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.

- Konecki K. Studia z metodologii badań jakościowych.Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.

- Kaczmarek M., Olejnik I., Springer A. Badania jakościowe: metody i zastosowania, Warszawa 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 10:11)