SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-APiPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, potrzeb rozwojowych i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju człowieka oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki.

Celem jest również rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem sytuacji trudnych i kryzysowych występujących w okresie adolescencji oraz umiejętności dopasowania formy pomocy do rodzaju problemu. 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju, psychologia osobowości.

Zakres tematyczny

Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w różnych ujęciach teoretycznych. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.

Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego, a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.

Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: kryzys rozwojowy, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania. Samobójstwa wśród młodzieży.

Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji., profilaktykę zdrowego stylu życia, kształtowanie odporności psychicznej, zapobiegania zjawiskom dyskryminacji, agresji, zachowań ryzykowych.  

Współpraca z nastolatkiem, jego rodzicami i nauczycielami - zasady prawidłowej komunikacji ukierunkowanej na wspomaganie rozwoju, wzmacnianie potencjału i przezwyciężanie problemów. 

Metody kształcenia

Wykład:Wykład tradycyjny, wykład problemowy.

Ćwiczenia: dyskusja, metoda przypadków, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego z progami procentowymi (ocena 3,0: 50%-60%, ocena 3,5: 61%-70%, ocena: 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%-90%, ocena 5,0: 91%-100%). Ocena z cwiczeń jest oceną z przygotowania projektu, modyfikowaną udziałem w dyskusji (możliwość podwyższenia oceny o 1 stopień).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  • Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej.  W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77).  Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

  • Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004.

  • Mirucka B., Sakson-Obada O.- Ja cielesne: od normy do zaburzeń, Sopot 2013

  • Pilecka W. - Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków, 2011,

  • Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010

  • Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006

  • Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006

  • Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017

 

Literatura uzupełniająca

  • Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995

  • Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 11:17)