SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-APiPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, potrzeb rozwojowych i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju człowieka oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki.
Celem jest również rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem sytuacji trudnych i kryzysowych występujących w okresie adolescencji oraz umiejętności dopasowania formy pomocy do rodzaju problemu.
Zaliczenie przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju, psychologia osobowości.
Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w różnych ujęciach teoretycznych. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.
Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego, a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.
Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: kryzys rozwojowy, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania. Samobójstwa wśród młodzieży.
Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji., profilaktykę zdrowego stylu życia, kształtowanie odporności psychicznej, zapobiegania zjawiskom dyskryminacji, agresji, zachowań ryzykowych.
Współpraca z nastolatkiem, jego rodzicami i nauczycielami - zasady prawidłowej komunikacji ukierunkowanej na wspomaganie rozwoju, wzmacnianie potencjału i przezwyciężanie problemów.
Wykład:Wykład tradycyjny, wykład problemowy.
Ćwiczenia: dyskusja, metoda przypadków, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego z progami procentowymi (ocena 3,0: 50%-60%, ocena 3,5: 61%-70%, ocena: 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%-90%, ocena 5,0: 91%-100%). Ocena z cwiczeń jest oceną z przygotowania projektu, modyfikowaną udziałem w dyskusji (możliwość podwyższenia oceny o 1 stopień).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń
Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004.
Mirucka B., Sakson-Obada O.- Ja cielesne: od normy do zaburzeń, Sopot 2013
Pilecka W. - Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków, 2011,
Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010
Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006
Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006
Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017
Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995
Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 11:17)