SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IIB - Destrukcyjne schematy przystosowawcze - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IIB - Destrukcyjne schematy przystosowawcze
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMDS2B
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z modelem pojęciowym dotyczącym nieadaptacyjnych schematów poznawczych, ich wpływu na funkcjonowanie jednostki i możliwości terapii.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Pojęcie schematu w psychologii. Podstawowe pojęcia dotyczące schematów poznawczych. Źródło i rozumienie terminu schemat, definicja jego znaczenia dla potrzeb terapii, opis obszarów i wczesnych nieadaptacyjnych schematów. Rozumienie schematów osobistych. Funkcje i właściwości schematów. Rodzaje schematów: adaptacyjne i nieadaptacyjne schematy poznawcze. Geneza schematów. Wykorzystanie koncepcji schematów w psychoterapii.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, studium przypadku 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej, związanej z tematyką zajęć (temat sformułowany przez prowadzącego,do wyboru przez studentów) oraz aktywności studentów na seminariach konwersatoryjnych. 

Literatura podstawowa

  1. Young, J., Klosko, J., Weishaar, M. (2014). Terapia schematów. Gdańsk: GWP

  2. Young, J., Klosko, J. (2012). Programy zmiany sposobu życia. Warszawa: Wyd. Zielone Drzewo.

  3.  Loose, Ch., Graaf, P., Zarbock, G. (2017). Terapia schematów dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniająca

Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 18:56)