SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logorytmika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logorytmika
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-LOGR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel Przedmiotu:

Zapoznanie z podstawowymi założeniami rytmiki E. J. Dalcroze'a i C. Orffa oraz znaczeniem ćwiczeń muzycznych i ruchowych (logorytmika) dla wspomagania funkcjonowania człowieka. Wskazanie zadań logorytmiki jako metody terapeutycznej i wspomagającej terapię logopedyczną.

 

 

Wymagania wstępne

Wiedza psychologiczno-pedagogiczna. Dobra kondycja psychofizyczna.

Zakres tematyczny

Pojęcie logorytmiki – jej zasady i cele. Podstawowe pojęcia muzyki: rytm, metrum, tempo. Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych: inhibicyjno-incytacyjne, metrorytmiczne, polirytmiczne oraz ich konkretne przykłady. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Ruch w logorytmice a rozwój i stymulacja mowy dziecka. Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z dzieckiem z zaburzoną komunikacją. Metodyka ćwiczeń logorytmicznych.

Metody kształcenia

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz prezentacji (25%), projekcie (25%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L., Logorytmika i jej walory profilaktyczne, [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E. M. Skorek, Zielona Góra, 2017.
  2. Kataryńczuk_Mania L., Muzyka i ruch w procesie wspierania rozwoju dziecka, [w:] Psychomotoryka 3. Ruch pełen znaczeń, red. J. Kruk-Lasocka i in., Wrocław 2016
  3. Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.
  4. Kloppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu u terapii, Warszawa 1995.
  5. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.
  6. Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.
  7. Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.
  2. Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.
  3. Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.
  4. Skarbek K, Wrońska J., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2018
  5. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-11-2019 11:40)