SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne teorie wychowania |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDP-WTW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie istoty zjawisk i procesów wychowawczych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym.
Wiedza z zakresu: historii i opieki wychowania , teoretycznych podstaw wychowania
Wykłady
Przedstawienie alternatywnych form myślenia o wychowaniu.
Teoria wychowania – jej zadania i funkcje.
Związek teorii wychowania z praktyką,
Teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiki.
Podstawowe ideologie współczesnego wychowania- alternatywność w myśleniu o wychowaniu
Teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania.
Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania.
Klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej.
Ćwiczenia
Analiza i ocena krytyczna wybranych współczesnych koncepcji wychowania.
Nowe wychowanie (M. Montessori, R. Steiner, J. Korczak, C. Freinet, P. Petersen).
Teoria nauczania wychowującego H. Muszyńskiego.
Wychowanie do pokoju T. Adorno.
Wykłady – wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną
Ćwiczenia – praca z książką, problemowa dyskusja seminaryjna wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja multimedialna, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
wykłady kończą się egzaminem i uzyskaniem pozytywnej oceny. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% poprawnych odpowiedzi na wybrane losowo pytania. Student losuje zestaw składający się z 2 pytań: jedno z wykładów, drugie z ćwiczeń. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z pozytywną oceną. Ocenie podlega sposób prezentacji wybranego przez studenta zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania. Ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen, w tym oceny wykładowcy, oceny grupy.
Ocena końcowa
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich form zajęć.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-12-2019 05:30)