SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne teorie wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne teorie wychowania
Kod przedmiotu 05.7-WP-PEDP-WTW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie istoty zjawisk i procesów wychowawczych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: historii i opieki wychowania , teoretycznych podstaw wychowania

Zakres tematyczny

Wykłady 

Przedstawienie alternatywnych form myślenia o wychowaniu.

Teoria wychowania – jej zadania i funkcje.

Związek teorii wychowania z praktyką,

Teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiki.

Podstawowe ideologie współczesnego wychowania- alternatywność w myśleniu o wychowaniu

Teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania.

Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania.

Klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej.

Ćwiczenia

Analiza i ocena krytyczna wybranych współczesnych koncepcji wychowania.

Nowe wychowanie (M. Montessori, R. Steiner, J. Korczak, C. Freinet, P. Petersen).

Teoria nauczania wychowującego H. Muszyńskiego.

Wychowanie do pokoju T. Adorno.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną

Ćwiczenia – praca z książką, problemowa dyskusja seminaryjna wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja multimedialna, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

wykłady kończą się egzaminem i uzyskaniem pozytywnej oceny. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% poprawnych odpowiedzi na wybrane losowo pytania. Student losuje zestaw składający się z 2 pytań: jedno z wykładów, drugie z ćwiczeń. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z pozytywną oceną. Ocenie podlega sposób prezentacji wybranego przez studenta zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania. Ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen, w tym oceny wykładowcy,  oceny grupy.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich form zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków 2000.
  2. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
  3. Krüger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.
  4. Kupisiewicz C., Z dziejów teorii i praktyki wychowania: podręcznik akademicki, Kraków 2012.
  5. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  6. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  7. Pedagogika: dyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, T. III-IV, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2010.
  8. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, T. I, Gdańsk 2006.
  9. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
  10. Wychowanie, pojęcia, procesy, konteksty, interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, T. I-V, Gdańsk 2007.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.
  2. Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993.
  3. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego: zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa-Łódź 1999.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-12-2019 05:30)