SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Media w edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Media w edukacji
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-MWED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do samodzielnej oceny, wyboru i realizacji mediów edukacyjnych stosowanych w procesie nauczania-uczenia się oraz w procesie szeroko rozumianego komunikowania się; ukształtowanie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w pracy pedagoga. Ukształtowanie umiejętności oceny szkodliwego oddziaływania mediów.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej; podstawowa wiedza o mediach masowych; podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych.

Zakres tematyczny

Wykłady

Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i kalcyfikacja mediów edukacyjnych. Media, multimedia, technologie informacyjne w edukacji
Podstawowe funkcje mediów. Edukacyjne możliwości mediów i multimediów. Edukacyjne programy komputerowe w procesie nauczania i uczenia się.
Cechy edukacyjnych programów komputerowych. Zalety nauczania wspomaganego technologią informacyjną. Zasady nauczania z wykorzystaniem mediów i multimediów. Współczesne zagrożenia i niebezpieczeństwa medialne.

Laboratoria

Media proste i złożone w procesie kształcenia. Multimedialne programy edukacyjne w procesie edukacji. Szczegółowa analiza/ocena edukacyjnych programów komputerowych (przeznaczenie programu, zawartość, wady i zalety programu). Edukacyjna zawartość Internetu dla dzieci i młodzieży. Przegląd i analiza stron internetowych stanowiących pomoc w edukacji. Wady i zalety nauczania wykorzystaniem technologii informacyjnych.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja.

Laboratoria – praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. 
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz edukacyjnych programów komputerowych. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.

Literatura podstawowa

Arends R.I., (2002), Uczymy się nauczać, Warszawa
Bednarek J., (2002), Media w nauczaniu, Warszawa
Spitzer M., (2015), Cyfrowa demencja, W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk

Literatura uzupełniająca

Jędryczkowski J., (2008), Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra
Reeves B., Nass C., (2000), Media i ludzie, PIW, Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 11:20)