SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Media w edukacji |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-MWED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do samodzielnej oceny, wyboru i realizacji mediów edukacyjnych stosowanych w procesie nauczania-uczenia się oraz w procesie szeroko rozumianego komunikowania się; ukształtowanie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w pracy pedagoga. Ukształtowanie umiejętności oceny szkodliwego oddziaływania mediów.
Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej; podstawowa wiedza o mediach masowych; podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych.
Wykłady
Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i kalcyfikacja mediów edukacyjnych. Media, multimedia, technologie informacyjne w edukacji
Podstawowe funkcje mediów. Edukacyjne możliwości mediów i multimediów. Edukacyjne programy komputerowe w procesie nauczania i uczenia się.
Cechy edukacyjnych programów komputerowych. Zalety nauczania wspomaganego technologią informacyjną. Zasady nauczania z wykorzystaniem mediów i multimediów. Współczesne zagrożenia i niebezpieczeństwa medialne.
Laboratoria
Media proste i złożone w procesie kształcenia. Multimedialne programy edukacyjne w procesie edukacji. Szczegółowa analiza/ocena edukacyjnych programów komputerowych (przeznaczenie programu, zawartość, wady i zalety programu). Edukacyjna zawartość Internetu dla dzieci i młodzieży. Przegląd i analiza stron internetowych stanowiących pomoc w edukacji. Wady i zalety nauczania wykorzystaniem technologii informacyjnych.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja.
Laboratoria – praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz edukacyjnych programów komputerowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.
Arends R.I., (2002), Uczymy się nauczać, Warszawa
Bednarek J., (2002), Media w nauczaniu, Warszawa
Spitzer M., (2015), Cyfrowa demencja, W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk
Jędryczkowski J., (2008), Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra
Reeves B., Nass C., (2000), Media i ludzie, PIW, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 11:20)