SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy w świetlicy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy w świetlicy
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-MPWS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Krzysztof Zajdel
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z metodyką pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicy szkolnej i pozaszkolnej oraz stwarzanie sytuacji, w których będzie on miał okazję doświadczyć jej urzeczywistniania w praktyce i uświadomić sobie własne kompetencje do działania w takiej placówce.

Wymagania wstępne

Przedmioty ogólne z zakresu opieki i wychowania, psychologii rozwoju oraz metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej.

Zakres tematyczny

Świetlica szkolna i pozaszkolna, jako forma opieki i wychowania dzieci i młodzieży w Polsce.  Wskazanie podstawowych różnic i podobieństw. Analiza doświadczeń studentów.  Elementy modelu wzorca i realnego świetlic. Analiza uwarunkowań i organizacji funkcjonowania świetlicy szkolnej i środowiskowej. Programowanie i planowanie działań w świetlicach. Analiza i tworzenie dobrych planów działalności rocznej, miesięcznej, tygodniowej. Metody i formy pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicach. Diagnoza funkcjonowania wychowawczo-opiekuńczego świetlicy w szkole oraz w świetlicy środowiskowej. Zajęcia w placówkach. Analiza zgromadzonych diagnoz w świetlicach szkolnych i pozaszkolnych.

Prezentacja prac własnych studentów.

Zajęcia integracyjne i wprowadzające normy w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia poprawiające komunikację w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia rozwijające samodzielność dzieci przebywających w świetlicy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia motywujące do uczenia się, nauki wychowanków świetlicy szkolnej i środowiskowej. Według pomysłu studentów.

Zajęcia relaksacyjne, czasu wolnego i budujące atmosferę świetlicy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia okolicznościowe. Według pomysłu studentów.

Ferie i półkolonie w świetlicach szkolnych i środowiskowych. Według pomysłu studentów.

Uogólnienia, podsumowanie najważniejszych problemów świetlic.

Metody kształcenia

Pogadanka, pokaz, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, mini wykład, dyskusja i niezależne studiowanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie laboratoriów odbywa się na podstawie oceny poziomu aktywnego uczestnictwa w zajęciach (20% oceny), samodzielnie przygotowanego scenariusza zajęć wychowawczych dla wychowanków świetlicy szkolnej lub środowiskowej (40% oceny) oraz samodzielnego przeprowadzenia zajęć wychowawczych w wybranych świetlicach (40% oceny).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie świetlic w Polsce.
  2. Czasopismo „Świetlica w Szkole” www.swietlicawszkole.pl.
  3. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
  4. Zajdel K. (2019), Społeczne i indywidualne wymiary oceny szkolnej, Impuls, Kraków, s. 312.
  5. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
  6. Gajewska G., Świetlica szkolna: jaka powinna być, a jaka jest? Kilka uwag o rozbieżnościach między modelem (wzorcem) a stanem rzeczywistym, „Świetlica w Szkole” 2009, 3, s. 5-8.
  7. Krajewska B., Świetlica szkolna - ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka, Forum Pedagogiczne 2011, nr 1.
  8. Pery, A., Kmita D. (2014). Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa.
  9. Raport NIK: Informacja o wynikach kontroli Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Nr ewid. 40/2017/P/16/092/LSZ data 13.09.2017: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-funkcjonowaniu-swietlic-szkolnych.html
  10. Rola szkolnej świetlicy i zajęcia świetlicowe dla dzieci w opinii rodziców. Warszawa, 22 marca 2016 Skrócony raport z badania ilościowego przeprowadzonego przez Millward Brown dla Fundacji Orange. Pobrano 10.09.2018, z: https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/, 1-21.
  11. Skrzyński, D. (2017). Świetlica szkolna. Zmiany w nowym systemie oświaty, zasady organizacji, najczęstsze błędy. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.

  12. Turska E., Świetlice środowiskowe jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej, [w:] Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
  13. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Fudali M., Wiedza i umiejętności potrzebne do kierowania grupą, [w:] E. Pasterniak - Kobyłecka (red.) Kompetencje nauczyciela-wychowawcy, Zielona Góra 2002
  2. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Warsztat opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci: scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej, T. VI, Zielona Góra 2004
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E.,  Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002, 2008
  4. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych: programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra 2008.
  5. Jarosz J., Profilaktyczno-terapeutyczna opieka nad młodzieżą w świetlicy szkolnej, „Nowa Szkoła” 1998, 3.
  6. Jordan M., Pedagogiczne i społeczne aspekty pracy świetlicy szkolnej, Kraków 1995.
  7. Kmita D., Kierunki rozwoju świetlic, „Świetlica w Szkole” 2010, 2.
  8. Krajewska B., Standardy funkcjonowania świetlic szkolnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011, 2.
  9. Muraszko B., Azyl w świetlicy, „Edukacja i Dialog” 1995, 6.
  10. Pelcowa M., Świetlice w szkołach wielkomiejskich: stan aktualny i propozycje zmian, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1991, 4.
  11. Pietkiewicz M., red., Świetlica pomostem między rodziną a szkołą: materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa 1985.
  12. Pruszyńska D., Zajęcia socjoterapeutyczne w świetlicy szkolnej, Legnica 1990.
  13. Rosiński M., Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Szczecin 1997.
  14. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? „Wychowawca” 1998, 12.
  15. Skrzyński D., Kadra pedagogiczna w świetlicy, „Świetlica w Szkole” 2010, 3.
  16. Strony internetowe świetlic szkolnych i środowiskowych.
  17. Zawadzka A., Świetlica jako miejsce odrabiania lekcji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999, 9.
  18. Zieja Z., red., ABC wychowawcy świetlicy, Jelenia Góra 1995
  19. Dokumenty prawne regulujące pracę świetlicy szkolnej oraz strony internetowe podawane przez prowadzącego zajęcia.
  20. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi

W ramach zajęć brana jest pod uwagę możliwość metodycznego oglądu placówek i opracowanie przez studenta, studentów projektu ewaluacyjnego z jego prezentacją w ramach zajęć. Szczególnie w ramach studiów niestacjonarnych.


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Zajdel (ostatnia modyfikacja: 17-11-2019 13:49)