Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu planowania, organizowania, zarządzania i ewaluacji placówki edukacyjnej. Uświadomienie studentom możliwości i ograniczeń w organizowaniu i kierowaniu placówką edukacyjną.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu przedmiotów: podstawy dydaktyki ogólnej, współczesne teorie wychowania, doktryny pedagogiczne.
Zakres tematyczny
Zmiana paradygmatu w rozwoju szkolnictwa
Zmiana odgórna i oddolna – próba bilansu
Integralny model troski o jakość edukacji (input – proces – output – kontekst)
Zarządzanie zmianą w zmiennym otoczeniu
Prace nad programem jako nadrzędzie doskonalenia jakości pracy placówki edukacyjnej
Ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna i jej znaczenie (poziom krajowy i regionalny)
Monitoring oświatowy (pojęcie, rola, znaczenie)
Modele efektywnej szkoły / placówki edukacyjnej
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów: podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium.
Ocena końcowa przedmiotu jest oceną z wykładu.
Literatura podstawowa
Bardziejewska M., Kultura organizacyjna szkoły, „Forum Oświatowe” 2004, nr 2.
Błaszczyk K., Szkoła wobec zmian (1999 – 2003), Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007.
Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania. Wyd. CODN, Warszawa 2004.
Elsner D., Doskonalenie kierowania placówką oświatową, MENTOR, Chorzów 1999.
Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006.
Kwiatkowski S, Michalak J., (red.) Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.
Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
Michalak J. Przywództwo w szkole, Kraków, Impuls 2007.
Morgan G., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997.
Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły, IBE, Warszawa 2003.
Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J. (red.), Jakość życia i jakość szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogorskiego, Zielona Góra 2011.
Pachociński R., Oświata w XXI wieku. Kierunki przeobrażeń, IBE, Warszawa 1999.
Potulicka E. (red.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, Wyd. Eruditus, Poznań 2001.
Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2008.
Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę. Studia z zakresu polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Impuls, Kraków 1998.
Szymański M.J., Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, WN AP, Kraków 2001.
Wybrane międzynarodowe raporty edukacyjne.
Literatura uzupełniająca
Bruner J., Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska–Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.
Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, przekł. E. Filipiak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Dudzikowa M. i. in. Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Impuls, Kraków 2011.
Myers D. G., Psychologia społeczna, Wyd. Zysk i S – ka, Poznań 2003.
Potulicka E., Rytkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010.
Senge P. M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktykach organizacji uczących się, przeł. H. Korolewska – Mróz, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Inetta Nowosad (ostatnia modyfikacja: 13-05-2019 13:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.