Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami badań jakościowych, jakie można wykorzystać w projektowaniu działań z zakresu User Experience.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Specyfika jakościowych badań empirycznych dla potrzeb IT.
Rola badań jakościowych w poszczególnych etapach procesu projektowego (wstępne badanie potrzeb; badania ewaluacyjne; testy z użytkownikami).
Przegląd najważniejszych metod i metodyk badań jakościowych UX.
Wywiady pogłębione.
Obserwacje uczestniczące.
Badania fokusowe.
Analiza heurystyczna.
Analiza jakościowa.
Opracowywanie wyników badań.
Metody kształcenia
Praca warsztatowa, praca w grupie, dyskusje, prezentacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Praca grupowa polegająca na przygotowaniu projektu badania jakościowego z zakresu UX ; ocena końcowa to ocena z przygotowanego projektu badania.
Literatura podstawowa
Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005; rozdz. 10, 11, 12, 18, 19.
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Hammersley, M., P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk & S-ka, Poznań 2000.
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.
Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001.
Miles M. B, Huberman A. M., Analiza danych jakościowych,Trans Humana, Białystok 2000,
Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
Rogoś-Turek B., Mościchowska I., Badania jako podstawa projektowania User Experience, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2015.
Silverman, D., Interpretacja Danych Jakościowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
Silverman, D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Goffman, E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doswiadczenia. „NOMOS”, Kraków 2010.
Kuniavsky M., Goodman E., Moed A.– „Observing the User Experience: A Practitioner’s Guide to User Research”, Elsevier, 2012.
Plano Clark, V. L., Creswell, J. W., The Mixed Methods Reader, SAGE Publication, Los Angeles, 2008; rozdz. 1, 7, 9.
Sudoł S. (red.), Marketingowe testowanie produktów, PWE, Warszawa 2000.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 21:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.