Celem przedmiotu jest wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczące prowadzenia procesów interwencyjnych w sytuacjach społecznych. Celem jest również zapoznanie ze standardami prowadzenia działalności interwencyjnej w procesie resocjalizacji w teorii i praktyce, wynikające z tego dylematy resocjalizacyjne w kontekście wektora zmian: resocjalizacja-readaptacja-reintegracja.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do zagadnienia – pojęcie, definicje, teorie, dynamika.
Definiowanie kryzysu i jego cechy: podstawowa klasyczna teoria kryzysu, teorie uzupełniające, typy kryzysów
Doświadczenie kryzysu – zgłębienie zjawiska.
Jednostka w stanie kryzysu charakter sfery behawioralnej, emocjonalnej, intelektualnej i sfery postaw
Procedury pomagania – charakter interwencyjny w pomaganiu
Ocena stanu faktycznego osoby i sytuacji (weryfikacja narracji)
James R K., GillilandB.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2006
Zagrożenia życia rodzinnego, red. G. Poraj, J. Rostowski, Łódź 2003 .
AMES Richard K., GILLIAND Burl E : Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. - Warszawa : PARPA, 2006. - S. 569-618: Przemoc na terenie instytucji
LIPCZYŃSKI Andrzej : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007. - S. 63-65: Komunikowanie autentyczności
NASIŁOWSKA-BARUD Alicja : Choroba jak kryzys psychologiczny // W: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 17-27
Literatura uzupełniająca
Każdorazowo podawana przez prowadzącego
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 11-11-2019 09:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.