SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody pracy z grupą |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PEDD-MPZG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Pogłębienie wiedzy na temat prowadzenia zajęć grupowych o charakterze edukacyjnym, ogólnorozwojowym, z wykorzystaniem metod aktywnych i warsztatowych;
Poznanie schematów i procedur pracy z grupą, perspektywy procesu grupowego w kontekście zastosowania różnych podejść teoretycznych.
Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych mechanizmów rządzących dynamiką grupy, ćwiczenie umiejętności identyfikowania ról grupowych uczestników, pogłębienie umiejętności korzystania z wiedzy źródłowej na temat metod i technik prowadzenia grup, oraz rozwijanie umiejętności twórczej pracy przy tworzeniu narządzi pomocnych do prowadzenia zajęć grupowych oraz współpracy z innymi osobami współuczestniczącymi w procesie rozwoju i wychowania
Znajomość zasad pracy grupy, umiejętności interpersonalne |
Trudne sytuacje w grupie, Rodzaje grup, etapy pracy grupowej, modele pracy grupowej, dynamika procesu grupowego; Różne metody pracy z grupą - metody poznawania grupy („lodołamacze”); metody pobudzające twórcze myślenie; metody konstruktywnego rozwiązywania problemów, metody efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, metody prowadzenia dyskusji w grupie (umiejętność prezentacji własnego zdania), metody rozpoznawania i nazywania uczuć, metody wyrażania napięcia emocjonalnego (złości); odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego, ćwiczenia na koncentracje uwagi, przerywniki” – ćwiczenie na podniesienie aktywności grupy
Wykład
Prezentacje, wykład, dyskusja grupowa
Ćwiczenia
Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: obecność, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
ćwiczenia:
projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji
Ocena z przedmiotu
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z opracowania prezentacji oraz z umiejętności poprowadzenia części zajęć z wykorzystaniem opracowanych projektów
Zmodyfikowane przez dr Ewa Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 17-12-2019 00:22)